Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Östergötlands län förra månaden.
Av omkring 7 800 tåg som passerade någon av stationerna i Östergötlands län i oktober var 869 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 16 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av tio tåg i Östergötland var pendeltåg, och bland dem var en procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 5 oktober, när 26 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 346 (SJ EuroNight), mellan Berlin och Stockholm C, som var 6 timmar, 5 minuter och 30 sekunder sent när det passerade Östergötlands län på eftermiddagen fredag den 3:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under oktober drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 79 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 79 % (38 av 48 tåg) | 1 timme, 6 minuter och 49 sekunder | 81 mil |
| Norrköping C–Nyköping C | Mälartåg | 62 % (13 av 21 tåg) | 8 minuter och 29 sekunder | 5 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 62 % (16 av 26 tåg) | 13 minuter och 2 sekunder | 51 mil |
| Berlin–Stockholm C | Snälltåget | 52 % (11 av 21 tåg) | 12 minuter och 14 sekunder | 81 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (25 av 57 tåg) | 8 minuter och 31 sekunder | 52 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 40 % (21 av 52 tåg) | 11 minuter och 36 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 28 % (15 av 53 tåg) | 7 minuter och 16 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 25 % (199 av 783 tåg) | 6 minuter och 25 sekunder | 51 mil |
| Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 20 % (174 av 892 tåg) | 4 minuter och 16 sekunder | 13 mil |
| Hultsfreds station–Linköping C | Krösatågen | 19 % (10 av 52 tåg) | 2 minuter och 7 sekunder | 10 mil |
| Alvesta–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 18 % (5 av 28 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 34 mil |
| Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 14 % (18 av 130 tåg) | 2 minuter och 27 sekunder | 38 mil |
| Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 14 % (10 av 74 tåg) | 2 minuter och 39 sekunder | 14 mil |
| Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 12 % (58 av 489 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 27 mil |
| Norrköping C–Sala | Mälartåg | 12 % (5 av 43 tåg) | 2 minuter och 42 sekunder | 15 mil |
| Kalmar C–Linköping C | Krösatågen | 12 % (46 av 396 tåg) | 2 minuter | 20 mil |
| Linköping C–Västervik | Krösatågen | 11 % (18 av 164 tåg) | 4 minuter och 6 sekunder | 9 mil |
| Borlänge C–Mjölby | TiB | 10 % (4 av 42 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 24 mil |
| Linköping C–Sala | Mälartåg | 9 % (61 av 667 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 18 mil |
| Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 7 % (4 av 61 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 17 mil |
| Gävle C–Mjölby | TiB | 6 % (13 av 224 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 29 mil |
| Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 4 % (15 av 368 tåg) | 1 minut | 9 mil |
| Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 4 % (3 av 75 tåg) | 56 sekunder | 7 mil |
| Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 3 % (62 av 2 156 tåg) | 44 sekunder | 7 mil |
| Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 2 % (1 av 63 tåg) | 23 sekunder | 2 mil |
| Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 1 % (5 av 612 tåg) | 23 sekunder | 3 mil |
| Lindesberg–Mjölby | TiB | 0 % (0 av 23 tåg) | 5 sekunder | 14 mil |
| Linköping C–Tranås station | Östgötapendel | 0 % (0 av 23 tåg) | 59 sekunder | 6 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Östergötlands län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Östergötlands län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.