Ett av åtta tåg i Västerås var sent i oktober

Västerås kommun Järnväg

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Dingtuna och Västerås C förra månaden.

Av omkring 3 900 tåg som passerade Dingtuna eller Västerås C i oktober var 473 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Tolv procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 14 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 15 oktober, när 25 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 180 (SJ Regional), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 3 timmar och 25 minuter sent när det passerade Västerås kommun på kvällen söndag den 5:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Banarbete.

Störst andel förseningar under oktober drabbades Mälartågen mellan Linköping C och Västerås C av. 35 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Linköping C–Västerås CMälartåg35 %
(18 av 52 tåg)
5 minuter och 58 sekunder14 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional32 %
(7 av 22 tåg)
16 minuter och 33 sekunder34 mil
Norrköping C–Västerås CMälartåg30 %
(7 av 23 tåg)
8 minuter och 23 sekunder11 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity29 %
(6 av 21 tåg)
6 minuter och 20 sekunder20 mil
Hallsbergs station–Västerås CSJ Regional23 %
(5 av 22 tåg)
3 minuter och 52 sekunder10 mil
Uppsala C–Västerås CMälartåg22 %
(8 av 36 tåg)
4 minuter och 38 sekunder7 mil
Ludvika–Västerås CTiB17 %
(78 av 471 tåg)
3 minuter och 46 sekunder10 mil
Köpings station–Stockholm CSJ Regional14 %
(3 av 21 tåg)
4 minuter och 17 sekunder12 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional13 %
(8 av 62 tåg)
2 minuter och 6 sekunder13 mil
Fagersta Norra–Västerås CTiB12 %
(71 av 582 tåg)
2 minuter och 12 sekunder6 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional12 %
(54 av 463 tåg)
4 minuter och 20 sekunder40 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg11 %
(32 av 304 tåg)
2 minuter och 22 sekunder8 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional10 %
(45 av 434 tåg)
2 minuter och 17 sekunder17 mil
Norrköping C–SalaMälartåg10 %
(9 av 87 tåg)
2 minuter och 34 sekunder15 mil
Linköping C–SalaMälartåg10 %
(68 av 661 tåg)
2 minuter18 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg9 %
(3 av 33 tåg)
1 minut och 44 sekunder17 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional8 %
(17 av 221 tåg)
1 minut och 34 sekunder9 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional7 %
(4 av 54 tåg)
1 minut och 42 sekunder36 mil
Eskilstuna C–SalaMälartåg7 %
(8 av 115 tåg)
1 minut och 35 sekunder6 mil
Eskilstuna C–Västerås CMälartåg4 %
(3 av 67 tåg)
1 minut och 2 sekunder3 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västerås kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerås kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.