Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västmanlands län förra månaden.
Av omkring 5 700 tåg som passerade någon av stationerna i Västmanlands län i oktober var 778 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent är marginellt mindre än månaden innan, och kan jämföras med 15 procent i oktober 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var lördag den 1 november, när 50 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 180 (SJ Regional), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 3 timmar och 26 minuter sent när det passerade Västmanlands län på kvällen söndag den 5:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Banarbete.
Störst andel förseningar under oktober drabbades TiB-tågen mellan Fagersta C och Gävle C av. 54 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Fagersta C–Gävle C | TiB | 54 % (19 av 35 tåg) | 7 minuter och 25 sekunder | 11 mil |
| Gävle C–Örebro C | TiB | 46 % (12 av 26 tåg) | 5 minuter och 32 sekunder | 19 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg, Reg. Express | 32 % (7 av 22 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 16 mil |
| Stockholm C–Örebro S | Mälartåg | 31 % (17 av 54 tåg) | 8 minuter och 27 sekunder | 16 mil |
| Norrköping C–Västerås C | Mälartåg | 30 % (7 av 23 tåg) | 7 minuter och 42 sekunder | 11 mil |
| Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 26 % (19 av 74 tåg) | 4 minuter och 27 sekunder | 14 mil |
| Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 22 % (83 av 379 tåg) | 6 minuter och 7 sekunder | 15 mil |
| Ludvika–Västerås C | TiB | 20 % (97 av 477 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 10 mil |
| Hallsbergs station–Västerås C | SJ Regional | 17 % (4 av 23 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 10 mil |
| Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (19 av 114 tåg) | 4 minuter och 53 sekunder | 27 mil |
| Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 16 % (51 av 324 tåg) | 3 minuter och 46 sekunder | 20 mil |
| Eskilstuna C–Örebro S | Mälartåg | 15 % (6 av 39 tåg) | 2 minuter och 42 sekunder | 7 mil |
| Uppsala C–Västerås C | Mälartåg | 15 % (11 av 72 tåg) | 3 minuter och 29 sekunder | 7 mil |
| Köpings station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (3 av 21 tåg) | 4 minuter och 17 sekunder | 12 mil |
| Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 14 % (10 av 71 tåg) | 6 minuter och 39 sekunder | 34 mil |
| Fagersta Norra–Västerås C | TiB | 14 % (81 av 582 tåg) | 2 minuter och 39 sekunder | 6 mil |
| Arboga station–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (6 av 46 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 13 mil |
| Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (44 av 384 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 11 mil |
| Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (52 av 463 tåg) | 4 minuter och 25 sekunder | 40 mil |
| Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (6 av 54 tåg) | 1 minut och 49 sekunder | 36 mil |
| Avesta Krylbo–Örebro C | TiB | 11 % (5 av 45 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 11 mil |
| Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (33 av 305 tåg) | 2 minuter och 34 sekunder | 8 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (47 av 435 tåg) | 2 minuter och 36 sekunder | 17 mil |
| Norrköping C–Sala | Mälartåg | 11 % (10 av 93 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 15 mil |
| Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (6 av 62 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 13 mil |
| Linköping C–Sala | Mälartåg | 9 % (61 av 673 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 18 mil |
| Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 9 % (3 av 34 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 17 mil |
| Sala–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (9 av 107 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 6 mil |
| Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 8 % (17 av 221 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 9 mil |
| Sala–Västerås C | Mälartåg | 7 % (3 av 43 tåg) | 55 sekunder | 4 mil |
| Eskilstuna C–Sala | Mälartåg | 6 % (7 av 115 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 6 mil |
| Eskilstuna C–Västerås C | Mälartåg | 2 % (3 av 156 tåg) | 39 sekunder | 3 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västmanlands län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västmanlands län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.