Elbilar allt vanligare i Härnösand – här är märket som ökar mest

Härnösands kommun Bilar
En elbil som laddas

Volvo behåller sin plats som Sveriges populäraste bilmärke. Drygt var femte bil i landet är en Volvo. I Härnösand ökar elbilarna i popularitet – Tesla hör till märkena som ökar mest.

Omkring 16 500 bilar kör runt i Härnösands kommun – vilket är knappt 200 färre än förra året.

Volvo är Härnösands­bornas favoritbil, och står för 24 procent av alla bilar i kommunen. Det innebär 3 888 Volvo-bilar, vilket är tre fler än förra året. Det skiljer numera elva procentenheter till tvåan Volkswagen, som representeras av 2 061 bilar.

De 20 mest populära bilmärkena i Härnösands kommun
RankMärkeAntal bilarFörändring sedan i fjol
1 (1)Volvo3 888±0 %
2 (2)Volkswagen2 061−2 %
3 (3)Kia1 049+4 %
4 (4)Toyota869−3 %
5 (5)Ford739−6 %
6 (7)Subaru685+3 %
7 (6)Audi653−4 %
8 (8)Skoda622±0 %
9 (12)BMW594+2 %
10 (11)Mercedes590−3 %
10 (10)Renault590−4 %
12 (9)Saab588−5 %
13 (13)Opel375−5 %
14 (14)Citroen352−9 %
15 (15)Hyundai308+3 %
16 (16)Peugeot277−4 %
17 (17)Chevrolet272−3 %
18 (18)Dacia220+3 %
19 (19)Fiat193+7 %
20 (19)Mazda176−3 %

Elbilsmärket ökar mest i Härnösand

Elbilar tar sig in på topplistorna i allt fler kommuner. Bland bilmärken som ökat mest rent procentuellt i Härnösands kommun märks Tesla. Det finns numera 81 Tesla-bilar i Härnösand – en ökning på 21 procent sedan förra året.

Årets raketer i Härnösands kommun
BilmärkeAntal bilarFörändring sedan i fjolPlats på topplistan
Tesla81+21 %26 (28)
Fiat193+7 %19 (19)
Kia1049+4 %3 (3)
Subaru685+3 %6 (7)
Cadillac67+3 %29 (29)
Dacia220+3 %18 (18)
Hyundai308+3 %15 (15)
Suzuki121+2 %22 (22)
BMW594+2 %9 (12)
Honda102+1 %24 (25)

Härnösands invånare är inte ensamma om att välja Volvo. Volvo är den vanligaste bilen i 287 av landets 290 kommuner, och står för en dryg femtedel av landets totala fordonspark. Volvo har – på marginalen – stärkt sin plats som Sveriges populäraste bilmärke, även om det inte handlar om några stora förändringar. Det är bara i Nykvarns, Salems och Södertälje kommuner som Volkswagen kan kalla sig kommunens populäraste bil – och då för det mesta med en knapp marginal.

Även i övriga Västernorrland är den vanligaste bilen fortsatt Volvo, med omkring 42 500 bilar. Det motsvarar nästan en fjärdedel av alla bilar i länet – och antalet Volvobilar har dessutom ökat något sedan förra året. På andra plats ligger Volkswagen med omkring 20 600 bilar – tolv procent av alla bilar i länet.

I Västernorrland är Ånge den mest Volvotäta kommunen (30 procent) – och i hela landet toppas listan av Årjäng där 36 procent av kommunbornas bilar är Volvobilar.

Bilar i Västernorrlands län – kommun för kommun
KommunAntal bilarAndel VolvobilarAndel TeslaMärke som klättrat mest
Ånge9 16130 %0,2 %Renault
Sollefteå17 60929 %0,2 %Kia
Kramfors14 96925 %0,3 %Dacia
Timrå13 78824 %0,5 %Tesla
Härnösand16 48824 %0,5 %Tesla
Örnsköldsvik42 76423 %0,5 %Polestar
Sundsvall63 92422 %0,7 %Polestar

Teslan blir vanligare – och Saab ovanligare

Generellt sett har klassiska märken som Opel, Ford och Saab blivit färre i Sverige sedan förra året. För Saab handlar det om en minskning på drygt 10 000 bilar (-6 procent). Nyare märken som profilerat sig som elbilsalternativ, till exempel Zeekr, Xpeng, Cupra och Polestar, har istället blivit betydligt vanligare på vägarna. Ett märke som sticker ut i hela landet är Zeekr – som ökat med 262 procent – från 580 till 2 102 bilar – sedan förra året.

Tesla har, trots flera kontroverser det senaste året, ökat till omkring 77 200 registrerade bilar och därmed avancerat från 20:e till 19:e plats bland landets vanligaste bilar. Allra vanligast är Teslan i Täby kommun – där står den för sex procent av alla bilar. Antalet nybilsregistreringar av Teslor har dock sjunkit rejält (−66 procent) om man jämför januari-september i år med samma period förra året.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.