Ett av åtta tåg i Linköping var sent i september

Linköpings kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Linköpings kommun förra månaden.

Av omkring 4 500 tåg som passerade Linghem, Linköping C eller Vikingstad i september var 589 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

13 procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och 16 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Sex av tio tåg i Linköping var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 8 september, när 53 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 11346 (SJ EuroNight), mellan Hamburg-Altona och Stockholm C, som var 6 timmar och 42 minuter sent när det passerade Linköpings kommun på förmiddagen lördag den 13:e.

Störst andel förseningar under september drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 81 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight81 %
(29 av 36 tåg)
49 minuter och 40 sekunder81 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget47 %
(27 av 58 tåg)
18 minuter och 40 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget40 %
(10 av 25 tåg)
10 minuter och 12 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg37 %
(18 av 49 tåg)
9 minuter och 58 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ InterCity36 %
(10 av 28 tåg)
15 minuter och 13 sekunder51 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity32 %
(23 av 72 tåg)
5 minuter och 27 sekunder38 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg21 %
(165 av 791 tåg)
5 minuter och 37 sekunder51 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity20 %
(44 av 221 tåg)
4 minuter och 41 sekunder27 mil
Linköping C–SalaMälartåg18 %
(58 av 320 tåg)
3 minuter och 51 sekunder18 mil
Linköping C–VästervikKrösatågen14 %
(10 av 71 tåg)
2 minuter och 46 sekunder9 mil
Hultsfreds station–Linköping CKrösatågen12 %
(3 av 25 tåg)
2 minuter och 50 sekunder10 mil
Kalmar C–Linköping CKrösatågen12 %
(22 av 190 tåg)
2 minuter och 22 sekunder20 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity10 %
(3 av 30 tåg)
2 minuter och 34 sekunder17 mil
Motala C–Norrköping CÖstgötapendel5 %
(105 av 2 042 tåg)
1 minut och 17 sekunder7 mil
Norrköping C–Tranås stationÖstgötapendel3 %
(10 av 346 tåg)
1 minut och 9 sekunder9 mil
Mjölby–Norrköping CÖstgötapendel2 %
(1 av 66 tåg)
36 sekunder7 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Linköpings kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Linköpings kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.