Ett av sju tåg i Västerås var sent i september

Västerås kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Dingtuna och Västerås C förra månaden.

Av omkring 3 800 tåg som passerade Dingtuna eller Västerås C i september var 516 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

13 procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med 19 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 22 september, när 24 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 47 (SJ InterCity), mellan Mora C och Stockholm C, som var 2 timmar och 57 minuter sent när det passerade Västerås kommun på kvällen söndag den 14:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.

Störst andel förseningar under september drabbades Mälartågen mellan Linköping C och Västerås C av. 37 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Linköping C–Västerås CMälartåg37 %
(16 av 43 tåg)
6 minuter och 27 sekunder14 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity28 %
(27 av 98 tåg)
9 minuter och 54 sekunder27 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity27 %
(39 av 144 tåg)
8 minuter och 30 sekunder20 mil
Eskilstuna C–Västerås CMälartåg23 %
(14 av 61 tåg)
3 minuter och 18 sekunder3 mil
Norrköping C–SalaMälartåg16 %
(14 av 85 tåg)
2 minuter och 57 sekunder15 mil
Eskilstuna C–SalaMälartåg16 %
(59 av 359 tåg)
3 minuter och 54 sekunder6 mil
Linköping C–SalaMälartåg16 %
(100 av 619 tåg)
3 minuter och 14 sekunder18 mil
Sala–Västerås CMälartåg16 %
(8 av 51 tåg)
3 minuter och 1 sekund4 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional14 %
(3 av 21 tåg)
4 minuter och 26 sekunder34 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Regional13 %
(59 av 450 tåg)
2 minuter och 59 sekunder40 mil
Ludvika–Västerås CTiB13 %
(59 av 460 tåg)
2 minuter och 17 sekunder10 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional9 %
(6 av 65 tåg)
1 minut och 11 sekunder13 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg9 %
(3 av 34 tåg)
1 minut och 48 sekunder17 mil
Hallsbergs station–Stockholm CSJ Regional9 %
(37 av 430 tåg)
2 minuter17 mil
Fagersta Norra–Västerås CTiB7 %
(34 av 462 tåg)
1 minut och 44 sekunder6 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional7 %
(16 av 229 tåg)
1 minut och 35 sekunder9 mil
Alingsås–Stockholm CSJ Regional5 %
(5 av 91 tåg)
1 minut och 5 sekunder36 mil
Köpings station–Stockholm CSJ Regional5 %
(1 av 22 tåg)
3 minuter och 14 sekunder12 mil
Hallsbergs station–Västerås CSJ Regional0 %
(0 av 22 tåg)
35 sekunder10 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västerås kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerås kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.