Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 23 000 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i september var 2 927 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent kan jämföras med elva procent månaden innan, och tolv procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sex procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 31 augusti, när 75 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 11346 (SJ EuroNight), mellan Hamburg-Altona och Stockholm C, som var 6 timmar och 36 minuter sent när det passerade Stockholms län på eftermiddagen lördag den 13:e.
Störst andel förseningar under september drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 89 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 89 % (25 av 28 tåg) | 1 timme, 10 minuter och 39 sekunder | 81 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 57 % (27 av 47 tåg) | 12 minuter och 33 sekunder | 42 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 52 % (15 av 29 tåg) | 27 minuter och 51 sekunder | 52 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 50 % (32 av 64 tåg) | 16 minuter och 38 sekunder | 27 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 46 % (26 av 56 tåg) | 14 minuter och 30 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 43 % (70 av 164 tåg) | 15 minuter och 1 sekund | 40 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 41 % (180 av 442 tåg) | 11 minuter och 22 sekunder | 51 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 40 % (38 av 94 tåg) | 12 minuter och 31 sekunder | 20 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 40 % (12 av 30 tåg) | 16 minuter och 34 sekunder | 42 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 40 % (10 av 25 tåg) | 6 minuter och 14 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 40 % (146 av 366 tåg) | 10 minuter och 27 sekunder | 40 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (11 av 33 tåg) | 9 minuter och 34 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 31 % (18 av 58 tåg) | 8 minuter och 18 sekunder | 40 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 31 % (8 av 26 tåg) | 7 minuter och 35 sekunder | 53 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 30 % (265 av 869 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 29 % (72 av 246 tåg) | 4 minuter och 16 sekunder | 40 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 27 % (12 av 44 tåg) | 15 minuter | 26 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 23 % (52 av 222 tåg) | 6 minuter och 4 sekunder | 34 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 22 % (35 av 156 tåg) | 4 minuter och 26 sekunder | 38 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 21 % (83 av 395 tåg) | 4 minuter och 21 sekunder | 15 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 20 % (10 av 50 tåg) | 3 minuter och 8 sekunder | 30 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 19 % (105 av 549 tåg) | 4 minuter och 19 sekunder | 17 mil |
Stockholm C–Örebro S | Mälartåg, Reg. Express | 19 % (4 av 21 tåg) | 5 minuter och 9 sekunder | 16 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 19 % (4 av 21 tåg) | 5 minuter och 17 sekunder | 73 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 17 % (31 av 182 tåg) | 3 minuter och 51 sekunder | 9 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 17 % (42 av 252 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 9 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (26 av 173 tåg) | 3 minuter och 7 sekunder | 8 mil |
Kristinehamn–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (3 av 21 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 22 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (6 av 43 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 13 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (60 av 431 tåg) | 2 minuter och 46 sekunder | 11 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (26 av 189 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 17 mil |
Köpings station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (3 av 22 tåg) | 3 minuter och 16 sekunder | 12 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 14 % (64 av 470 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 27 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 13 % (75 av 573 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 4 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 13 % (15 av 115 tåg) | 6 minuter och 46 sekunder | 53 mil |
Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 12 % (9 av 76 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 5 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 12 % (460 av 3 906 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 5 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 11 % (4 av 36 tåg) | 2 minuter och 5 sekunder | 3 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (140 av 1 355 tåg) | 2 minuter och 8 sekunder | 7 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 10 % (124 av 1 273 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 6 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (5 av 52 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 36 mil |
Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 10 % (2 av 21 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 3 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 9 % (3 av 32 tåg) | 3 minuter och 21 sekunder | 16 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 9 % (4 av 44 tåg) | 1 minut och 30 sekunder | 7 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (37 av 458 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (121 av 1 611 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (2 av 28 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 3 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (41 av 615 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 7 % (5 av 76 tåg) | 1 minut och 28 sekunder | 13 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 7 % (13 av 198 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 9 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (4 av 65 tåg) | 53 sekunder | 5 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (76 av 1 308 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 6 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (117 av 2 092 tåg) | 1 minut | 4 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (20 av 365 tåg) | 1 minut och 44 sekunder | 7 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 5 % (3 av 56 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 17 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (2 av 46 tåg) | 40 sekunder | 5 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (4 av 131 tåg) | 32 sekunder | 4 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (34 av 1 265 tåg) | 39 sekunder | 2 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (2 av 75 tåg) | 58 sekunder | 6 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (17 av 777 tåg) | 34 sekunder | 8 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 46 tåg) | 32 sekunder | 2 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 1 % (1 av 96 tåg) | 24 sekunder | 1 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 23 tåg) | 16 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 28 tåg) | 5 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 27 tåg) | 14 sekunder | 2 mil |