Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Mjölby kommun förra månaden.
Av omkring 3 400 tåg som passerade Mantorp, Mjölby eller Skänninge i september var 203 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 6 procent.
Sex procent kan jämföras med fem procent månaden innan, och sex procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av fem tåg i Mjölby var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 8 september, när 36 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 526 (SJ Snabbtåg), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 1 timme och 56 minuter sent när det passerade Mjölby kommun på förmiddagen torsdag den 4:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Tågkö.
Störst andel förseningar under september drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Malmö C av. 22 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 22 % (47 av 209 tåg) | 6 minuter och 46 sekunder | 51 mil |
Gävle C–Storvik | TiB | 16 % (4 av 25 tåg) | 7 minuter och 11 sekunder | 4 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 16 % (19 av 121 tåg) | 3 minuter och 20 sekunder | 29 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 14 % (14 av 103 tåg) | 3 minuter och 33 sekunder | 24 mil |
Linköping C–Tranås station | Östgötapendel | 5 % (1 av 21 tåg) | 41 sekunder | 6 mil |
Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 5 % (94 av 2 046 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 7 mil |
Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 4 % (13 av 346 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 9 mil |
Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 2 % (1 av 66 tåg) | 33 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 1 % (3 av 288 tåg) | 19 sekunder | 3 mil |
Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 0 % (0 av 66 tåg) | 4 sekunder | 2 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Mjölby kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Mjölby kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.