Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Kumla station förra månaden.
Av drygt 2 200 tåg som passerade Kumla station i september var 213 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 9 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Nio procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med tolv procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 30 september, när 24 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8182 (TiB), mellan Mjölby och Borlänge C, som var 2 timmar och 36 minuter sent när det nådde Kumla station klockan 23.521 torsdag den 11:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd..
Störst andel förseningar under september drabbades SJ Regional-tågen mellan Göteborg C och Västerås C av. 18 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 18 % (12 av 67 tåg) | 4 minuter och 46 sekunder | 34 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 16 % (19 av 121 tåg) | 3 minuter och 51 sekunder | 29 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (49 av 428 tåg) | 2 minuter och 25 sekunder | 17 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 11 % (12 av 106 tåg) | 3 minuter och 48 sekunder | 24 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 11 % (48 av 449 tåg) | 2 minuter och 42 sekunder | 40 mil |
Borlänge C–Hallsbergs station | TiB | 9 % (6 av 65 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 16 mil |
Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 9 % (7 av 76 tåg) | 1 minut och 32 sekunder | 21 mil |
Nässjö C–Örebro C | Västtågen | 9 % (2 av 22 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 18 mil |
Hallsbergs station–Örebro C | TiB | 8 % (33 av 404 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 2 mil |
Hallsbergs station–Lindesberg | TiB | 8 % (10 av 124 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 6 mil |
Gävle C–Storvik | TiB | 5 % (2 av 37 tåg) | 2 minuter och 21 sekunder | 4 mil |
Göteborg C–Örebro C | SJ Regional | 5 % (1 av 22 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Örebro C | Västtågen | 5 % (3 av 66 tåg) | 48 sekunder | 26 mil |
Herrljunga C–Örebro C | Västtågen | 5 % (2 av 44 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 18 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 2 % (2 av 91 tåg) | 36 sekunder | 36 mil |
Hallsbergs station–Västerås C | SJ Regional | 0 % (0 av 22 tåg) | 11 sekunder | 10 mil |
Laxå station–Örebro C | TiB | 0 % (0 av 22 tåg) | 8 sekunder | 5 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Kumla station.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kumla kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.