Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Karlstads kommun förra månaden.
Av omkring 1 200 tåg som passerade Karlstad C, Välsviken eller Väse i september var 224 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 19 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
19 procent kan jämföras med 18 procent månaden innan, och 20 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 16 september, när 65 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 621 (SJ Snabbtåg), mellan Stockholm C och Arvika, som var 1 timme och 36 minuter sent när det passerade Karlstads kommun på förmiddagen tisdag den 2:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under september drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 43 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 43 % (38 av 88 tåg) | 8 minuter och 9 sekunder | 42 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 36 % (14 av 39 tåg) | 8 minuter och 25 sekunder | 27 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 36 % (21 av 59 tåg) | 11 minuter och 12 sekunder | 42 mil |
Arvika–Karlstad C | VTAB | 23 % (6 av 26 tåg) | 6 minuter och 14 sekunder | 6 mil |
Charlottenberg–Kristinehamn | VTAB | 19 % (50 av 260 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 12 mil |
Göteborg C–Kristinehamn | SJ Regional | 19 % (10 av 53 tåg) | 5 minuter och 18 sekunder | 22 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 18 % (8 av 44 tåg) | 4 minuter och 40 sekunder | 26 mil |
Karlstad C–Torsby | VTAB | 16 % (19 av 119 tåg) | 3 minuter och 23 sekunder | 9 mil |
Göteborg C–Karlstad C | SJ Regional | 16 % (18 av 115 tåg) | 3 minuter och 44 sekunder | 21 mil |
Arvika–Degerfors station | VTAB | 14 % (3 av 22 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 11 mil |
Charlottenberg–Degerfors station | VTAB | 14 % (3 av 22 tåg) | 3 minuter och 6 sekunder | 14 mil |
Kil–Kristinehamn | VTAB | 9 % (2 av 23 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 5 mil |
Arvika–Kristinehamn | VTAB | 5 % (2 av 38 tåg) | 1 minut och 45 sekunder | 9 mil |
Karlstad C–Kristinehamn | VTAB | 4 % (5 av 121 tåg) | 1 minut och 30 sekunder | 4 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Karlstads kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Karlstads kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.