Ett av sju tåg i Norrköping var sent i september

Norrköpings kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Norrköpings kommun förra månaden.

Av omkring 5 800 tåg som passerade Kimstad, Kolmården eller Norrköping C i september var 819 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

14 procent kan jämföras med elva procent månaden innan, och 14 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Fyra av tio tåg i Norrköping var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 8 september, när 60 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 11346 (SJ EuroNight), mellan Hamburg-Altona och Stockholm C, som var 6 timmar och 44 minuter sent när det passerade Norrköpings kommun på eftermiddagen lördag den 13:e.

Störst andel förseningar under september drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 83 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin–Stockholm CSJ EuroNight83 %
(30 av 36 tåg)
54 minuter och 35 sekunder81 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget41 %
(24 av 58 tåg)
18 minuter och 56 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg41 %
(20 av 49 tåg)
9 minuter och 45 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget36 %
(9 av 25 tåg)
10 minuter och 41 sekunder51 mil
Norrköping C–Nyköping CMälartåg32 %
(7 av 22 tåg)
5 minuter och 29 sekunder5 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg23 %
(180 av 792 tåg)
6 minuter och 1 sekund51 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg20 %
(171 av 872 tåg)
4 minuter och 58 sekunder13 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity19 %
(28 av 148 tåg)
3 minuter och 34 sekunder38 mil
Norrköping C–SalaMälartåg19 %
(8 av 43 tåg)
3 minuter och 17 sekunder15 mil
Linköping C–SalaMälartåg15 %
(93 av 630 tåg)
3 minuter och 12 sekunder18 mil
Linköping C–Västerås CMälartåg14 %
(9 av 63 tåg)
3 minuter och 15 sekunder14 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity12 %
(52 av 451 tåg)
2 minuter och 43 sekunder27 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity7 %
(4 av 56 tåg)
1 minut och 50 sekunder17 mil
Motala C–Norrköping CÖstgötapendel6 %
(125 av 2 018 tåg)
1 minut och 33 sekunder7 mil
Norrköping C–Tranås stationÖstgötapendel4 %
(13 av 317 tåg)
1 minut och 23 sekunder9 mil
Mjölby–Norrköping CÖstgötapendel0 %
(0 av 66 tåg)
53 sekunder7 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Norrköpings kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Norrköpings kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.