Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Östergötlands län förra månaden.
Av omkring 7 400 tåg som passerade någon av stationerna i Östergötlands län i september var 929 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och 13 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av tio tåg i Östergötland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 8 september, när 46 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 11346 (SJ EuroNight), mellan Hamburg-Altona och Stockholm C, som var 6 timmar och 43 minuter sent när det passerade Östergötlands län på eftermiddagen lördag den 13:e.
Störst andel förseningar under september drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 81 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 81 % (29 av 36 tåg) | 52 minuter och 8 sekunder | 81 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 47 % (27 av 58 tåg) | 18 minuter och 48 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (11 av 25 tåg) | 10 minuter och 26 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 41 % (20 av 49 tåg) | 9 minuter och 51 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 36 % (10 av 28 tåg) | 15 minuter och 13 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Nyköping C | Mälartåg | 32 % (7 av 22 tåg) | 5 minuter och 29 sekunder | 5 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 23 % (179 av 792 tåg) | 5 minuter och 51 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 20 % (30 av 148 tåg) | 3 minuter och 49 sekunder | 38 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 20 % (171 av 872 tåg) | 4 minuter och 58 sekunder | 13 mil |
Gävle C–Storvik | TiB | 19 % (5 av 26 tåg) | 8 minuter och 35 sekunder | 4 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 19 % (8 av 43 tåg) | 3 minuter och 17 sekunder | 15 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 15 % (18 av 121 tåg) | 3 minuter och 16 sekunder | 29 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 15 % (92 av 630 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 18 mil |
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 14 % (9 av 63 tåg) | 3 minuter och 25 sekunder | 14 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 14 % (14 av 103 tåg) | 3 minuter och 32 sekunder | 24 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 13 % (57 av 451 tåg) | 2 minuter och 58 sekunder | 27 mil |
Hultsfreds station–Linköping C | Krösatågen | 10 % (5 av 51 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 10 mil |
Linköping C–Västervik | Krösatågen | 8 % (11 av 143 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 7 % (4 av 56 tåg) | 1 minut och 51 sekunder | 17 mil |
Kalmar C–Linköping C | Krösatågen | 6 % (21 av 377 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 20 mil |
Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 6 % (113 av 2 052 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 7 mil |
Linköping C–Tranås station | Östgötapendel | 5 % (1 av 21 tåg) | 55 sekunder | 6 mil |
Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 5 % (16 av 347 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 9 mil |
Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 3 % (16 av 579 tåg) | 40 sekunder | 3 mil |
Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 2 % (1 av 66 tåg) | 44 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 0 % (0 av 66 tåg) | 16 sekunder | 2 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Östergötlands län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Östergötlands län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.