Ett av fem tåg vid Katrineholm C var sent i september

Katrineholms kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Katrineholm C förra månaden.

Av knappt 2 800 tåg som passerade Katrineholm C i september var 617 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 22 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

22 procent kan jämföras med 19 procent månaden innan, och 24 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 16 september, när 39 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 444 (SJ Snabbtåg), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 4 timmar och 13 minuter sent när det nådde Katrineholm C klockan 0.071 fredag den 26:e. De senaste meddelandena vi sparat från det tåget löd: Olycka och Viltolycka.

Störst andel förseningar under september drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 42 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg42 %
(38 av 91 tåg)
8 minuter och 41 sekunder42 mil
Kil–Stockholm CSJ Snabbtåg37 %
(17 av 46 tåg)
6 minuter och 5 sekunder27 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity31 %
(18 av 59 tåg)
10 minuter och 15 sekunder42 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg29 %
(218 av 739 tåg)
6 minuter och 45 sekunder40 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity26 %
(23 av 88 tåg)
9 minuter och 12 sekunder26 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg26 %
(19 av 74 tåg)
9 minuter och 58 sekunder51 mil
Kristinehamn–Stockholm CSJ InterCity24 %
(10 av 41 tåg)
3 minuter och 42 sekunder22 mil
Stockholm C–Västerås CSJ Regional24 %
(5 av 21 tåg)
3 minuter och 49 sekunder9 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg20 %
(110 av 546 tåg)
4 minuter och 11 sekunder17 mil
Linköping C–SalaMälartåg17 %
(108 av 647 tåg)
3 minuter och 35 sekunder18 mil
Linköping C–Västerås CMälartåg16 %
(11 av 67 tåg)
3 minuter och 21 sekunder14 mil
Norrköping C–SalaMälartåg15 %
(13 av 88 tåg)
3 minuter och 16 sekunder15 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg13 %
(10 av 76 tåg)
2 minuter och 39 sekunder13 mil
Arboga station–Stockholm CSJ Regional10 %
(2 av 21 tåg)
2 minuter och 34 sekunder13 mil
Kristinehamn–Stockholm CSJ Snabbtåg9 %
(2 av 22 tåg)
1 minut och 35 sekunder22 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab3 %
(1 av 33 tåg)
1 minut och 16 sekunder26 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Katrineholm C.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Katrineholms kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.