Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 19 700 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i september var 2 888 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
15 procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 13 procent i september 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var sju procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var söndag den 31 augusti, när 50 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 11346 (SJ EuroNight), mellan Hamburg-Altona och Stockholm C, som var 6 timmar och 36 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på eftermiddagen lördag den 13:e.
Störst andel förseningar under september drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 89 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 89 % (25 av 28 tåg) | 1 timme, 10 minuter och 39 sekunder | 81 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 60 % (28 av 47 tåg) | 13 minuter och 20 sekunder | 42 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 55 % (16 av 29 tåg) | 28 minuter och 46 sekunder | 52 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 55 % (243 av 445 tåg) | 10 minuter | 13 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 50 % (32 av 64 tåg) | 16 minuter och 38 sekunder | 27 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 50 % (15 av 30 tåg) | 17 minuter och 26 sekunder | 42 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 50 % (28 av 56 tåg) | 16 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 42 % (186 av 442 tåg) | 11 minuter och 45 sekunder | 51 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 42 % (152 av 366 tåg) | 10 minuter och 54 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 41 % (67 av 163 tåg) | 14 minuter och 47 sekunder | 40 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 40 % (38 av 94 tåg) | 12 minuter och 36 sekunder | 20 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 40 % (10 av 25 tåg) | 6 minuter och 14 sekunder | 51 mil |
Kil–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 36 % (12 av 33 tåg) | 9 minuter och 53 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 33 % (19 av 58 tåg) | 8 minuter och 31 sekunder | 40 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 32 % (29 av 91 tåg) | 6 minuter och 58 sekunder | 9 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 31 % (8 av 26 tåg) | 8 minuter och 53 sekunder | 53 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 30 % (13 av 44 tåg) | 15 minuter och 37 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 29 % (71 av 245 tåg) | 4 minuter och 30 sekunder | 40 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (8 av 28 tåg) | 5 minuter och 26 sekunder | 30 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 28 % (63 av 222 tåg) | 7 minuter och 19 sekunder | 34 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 26 % (70 av 270 tåg) | 5 minuter och 38 sekunder | 17 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 25 % (38 av 153 tåg) | 5 minuter och 6 sekunder | 38 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (25 av 104 tåg) | 5 minuter och 35 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 22 % (7 av 32 tåg) | 2 minuter och 47 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 22 % (85 av 391 tåg) | 4 minuter och 34 sekunder | 15 mil |
Stockholm C–Örebro S | Mälartåg, Reg. Express | 19 % (4 av 21 tåg) | 5 minuter och 9 sekunder | 16 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 18 % (84 av 458 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 27 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 17 % (5 av 30 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 13 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (28 av 169 tåg) | 3 minuter och 25 sekunder | 8 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 16 % (30 av 188 tåg) | 2 minuter och 38 sekunder | 17 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (9 av 59 tåg) | 9 minuter och 3 sekunder | 53 mil |
Kristinehamn–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (3 av 21 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 22 mil |
Upplands Väsby–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 14 % (3 av 21 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 3 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (60 av 421 tåg) | 3 minuter och 13 sekunder | 11 mil |
Köpings station–Stockholm C | SJ Regional | 14 % (3 av 22 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 12 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 13 % (76 av 573 tåg) | 2 minuter och 6 sekunder | 4 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 13 % (490 av 3 896 tåg) | 2 minuter och 17 sekunder | 5 mil |
Bro–Handen | SL Pendeltåg, 43 | 12 % (9 av 76 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (146 av 1 354 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 7 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 10 % (128 av 1 273 tåg) | 1 minut och 32 sekunder | 6 mil |
Alingsås–Stockholm C | SJ Regional | 10 % (5 av 52 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 36 mil |
Bro–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 9 % (4 av 44 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 7 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (3 av 36 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 3 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (37 av 458 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 4 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (46 av 612 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (119 av 1 610 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (2 av 28 tåg) | 47 sekunder | 3 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 7 % (42 av 614 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 6 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (4 av 65 tåg) | 51 sekunder | 5 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (123 av 2 091 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 4 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 6 % (11 av 188 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 9 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (19 av 364 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 23 tåg) | 26 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (2 av 46 tåg) | 44 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (2 av 46 tåg) | 47 sekunder | 2 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 4 % (1 av 25 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 17 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (3 av 75 tåg) | 55 sekunder | 6 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (24 av 777 tåg) | 36 sekunder | 8 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 2 % (3 av 131 tåg) | 33 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 28 tåg) | 4 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 27 tåg) | 22 sekunder | 2 mil |