Andelen sena tåg vid stationerna i Dalarnas län steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av omkring 2 500 tåg som passerade någon av stationerna i Dalarnas län i september var 786 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 32 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
32 procent är den högsta andelen sena tåg sedan åtminstone den hårt förseningsdrabbade vintern 2023/24. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 24 september, när 49 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8182 (TiB), mellan Mjölby och Borlänge C, som var 2 timmar, 20 minuter och 40 sekunder sent när det passerade Dalarnas län på natten torsdag den 11:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd..
Störst andel förseningar under september drabbades TiB-tågen mellan Borlänge C och Gävle C av. 67 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Borlänge C–Gävle C | TiB | 67 % (56 av 83 tåg) | 10 minuter och 24 sekunder | 10 mil |
Gävle C–Örebro C | TiB | 59 % (140 av 236 tåg) | 11 minuter och 10 sekunder | 19 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 57 % (69 av 122 tåg) | 10 minuter och 31 sekunder | 29 mil |
Gävle C–Hallsbergs station | TiB | 54 % (44 av 81 tåg) | 10 minuter och 19 sekunder | 21 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 51 % (89 av 174 tåg) | 8 minuter och 57 sekunder | 20 mil |
Fagersta C–Gävle C | TiB | 38 % (16 av 42 tåg) | 6 minuter och 17 sekunder | 11 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (40 av 127 tåg) | 6 minuter och 1 sekund | 27 mil |
Borlänge C–Hallsbergs station | TiB | 29 % (19 av 66 tåg) | 6 minuter och 15 sekunder | 16 mil |
Borlänge C–Mora C | TiB | 24 % (60 av 252 tåg) | 3 minuter och 55 sekunder | 8 mil |
Borlänge C–Örebro C | TiB | 24 % (15 av 63 tåg) | 5 minuter och 20 sekunder | 13 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 21 % (23 av 111 tåg) | 5 minuter och 28 sekunder | 24 mil |
Ludvika–Västerås C | TiB | 20 % (93 av 464 tåg) | 3 minuter och 7 sekunder | 10 mil |
Gävle C–Storvik | TiB | 19 % (14 av 74 tåg) | 4 minuter och 22 sekunder | 4 mil |
Borlänge C–Sala | TiB | 17 % (5 av 30 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 9 mil |
Borlänge C–Morastrand | TiB | 16 % (70 av 433 tåg) | 2 minuter och 58 sekunder | 8 mil |
Borlänge C–Ludvika | TiB | 14 % (3 av 22 tåg) | 4 minuter och 35 sekunder | 4 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Dalarnas län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Dalarnas län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.