På bland andra JENSEN grundskola Örebro, Internationella Engelska Skolan Örebro och Hannaskolan klarade alla utom en handfull elever behörigheten till gymnasieskolans yrkesprogram. Här är resultaten för alla skolor i Örebro län.
79 procent av eleverna som gick ut nian på någon av de 40 högstadieskolorna i Örebro län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en högre andel än bland dem som gick ur nian våren 2024 (78 procent).
Vid Internationella Engelska Skolan Örebro i Örebro kommun uppnådde nästan alla elever behörighet. På grund av statistiksekretess är det exakta antalet inte redovisat, men någonstans mellan 97 och 99 procent av eleverna klarade kraven för gymnasieskolans yrkesprogram. Även på JENSEN grundskola Örebro (Örebro kommun) uppnådde nästan alla behörighet.
Länets lägsta andel behöriga finns i Viktoriaskolan i Örebro kommun, 52 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
JENSEN grundskola Örebro | Örebro | ≈100 % (≈100 %) | 272,2 | 65 |
Internationella Engelska Skolan Örebro | Örebro | ≈100 % (≈100 %) | 270,2 | 124 |
Hannaskolan | Örebro | ≈100 % (90 %) | 254,0 | 30 |
Grenadjärskolan | Örebro | ≈100 % (≈100 %) | 248,8 | 22 |
Entréskolan Örebro | Örebro | ≈100 % (83 %) | 232,9 | 29 |
Johannaskolan Örebro Waldorfskola | Örebro | ≈100 % (100 %) | 222,8 | 19 |
Kunskapsskolan Örebro | Örebro | 95 % (93 %) | 254,3 | 113 |
Adolfsbergsskolan 7-9 | Örebro | 93 % (92 %) | 235,7 | 169 |
Pops Academy Karl Johan | Örebro | 92 % (≈100 %) | 262,2 | 91 |
Almby skola F-9 | Örebro | 90 % (87 %) | 234,7 | 138 |
Vittra Örebro | Örebro | 90 % (≈100 %) | 241,0 | 59 |
Skogstorpsskolan 7-9 | Kumla | 84 % (86 %) | 217,3 | 113 |
Lillåns skola F-9 | Örebro | 84 % (–) | 218,7 | 187 |
Bregårdsskolan 7-9 | Karlskoga | 83 % (82 %) | 227,4 | 135 |
Centralskolan | Laxå | 83 % (82 %) | 211,6 | 69 |
Sjöängsskolan | Askersund | 81 % (73 %) | 203,2 | 111 |
Lekebergsskolan 7-9 | Lekeberg | 80 % (79 %) | 206,7 | 96 |
Fröviskolan 7-9 | Lindesberg | 80 % (70 %) | 196,1 | 81 |
Skrantaskolan | Karlskoga | 80 % (74 %) | 216,5 | 127 |
Karlsängskolan | Nora | 79 % (80 %) | 211,5 | 126 |
Engelbrektsskolan | Örebro | 78 % (70 %) | 218,6 | 160 |
Österledskolan | Karlskoga | 76 % (81 %) | 210,4 | 93 |
Klockarhagsskolan åk 7-9 | Hällefors | 76 % (76 %) | 205,3 | 63 |
Gumaeliusskolan | Örebro | 76 % (70 %) | 203,0 | 245 |
Kyrkbacksskolan 7-9 | Ljusnarsberg | 76 % (68 %) | 188,8 | 33 |
Kumlaby skola 7-9 | Kumla | 76 % (84 %) | 196,8 | 86 |
Folkasboskolan | Hallsberg | 76 % (66 %) | 188,8 | 41 |
Storåskolan | Lindesberg | 74 % (78 %) | 185,4 | 39 |
Stora Vallaskolan | Degerfors | 71 % (73 %) | 209,1 | 79 |
Lindbackaskolan | Lindesberg | 70 % (77 %) | 184,0 | 145 |
Transtenskolan | Hallsberg | 69 % (68 %) | 195,4 | 140 |
Vialundskolan | Kumla | 69 % (72 %) | 217,6 | 103 |
Olaus Petriskolan 7-9 | Örebro | 69 % (–) | 192,8 | 186 |
Navet | Örebro | 65 % (77 %) | 184,0 | 117 |
Västra Engelbrektsskolan | Örebro | 64 % (71 %) | 200,4 | 67 |
Mellringeskolan 7-9 | Örebro | 64 % (63 %) | 195,8 | 91 |
Odenskolan | Örebro | 58 % (63 %) | 175,5 | 43 |
Viktoriaskolan | Örebro | 52 % (65 %) | 179,9 | 23 |
Magelungens Grundskola Örebro | Örebro | .. (..) | .. | .. |
Adolfsbergsskolan anpassad grundskola och RH | Örebro | . (..) | .. | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.