På bland andra JENSEN grundskola Västerås, Centuriaskolan och Entréskolan Västerås klarade alla utom en handfull elever behörigheten till gymnasieskolans yrkesprogram. Här är resultaten för alla skolor i Västmanlands län.
82 procent av eleverna som gick ut nian i Västmanlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en högre andel än bland dem som gick ur nian våren 2024 (81 procent).
Vid JENSEN grundskola Västerås i Västerås uppnådde nästan alla elever behörighet. På grund av statistiksekretess är det exakta antalet inte redovisat, men någonstans mellan 95 och 99 procent av eleverna klarade kraven för gymnasieskolans yrkesprogram. Även på Centuriaskolan (Västerås) och Entréskolan Västerås (Västerås) uppnådde nästan alla behörighet.
Länets lägsta andel behöriga finns i Pettersbergsskolan i Västerås kommun, 42 procent. Det är den skola med den tredje lägsta andelen i hela landet.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
JENSEN grundskola Västerås | Västerås | ≈100 % (≈100 %) | 262,0 | 88 |
Centuriaskolan | Västerås | ≈100 % (86 %) | 236,1 | 42 |
Entréskolan Västerås | Västerås | ≈100 % (85 %) | 232,6 | 29 |
Grundskolan Äventyret | Västerås | ≈100 % (≈100 %) | 217,6 | 18 |
Almaskolan | Västerås | ≈100 % (..) | 193,7 | 17 |
Irstaskolan | Västerås | 95 % (90 %) | 239,7 | 104 |
Fryxellska skolan | Västerås | 95 % (94 %) | 271,7 | 142 |
Kunskapsskolan Västerås | Västerås | 95 % (≈100 %) | 255,5 | 110 |
Hammarskolan | Surahammar | 93 % (77 %) | 221,4 | 102 |
Tillbergaskolan | Västerås | 91 % (91 %) | 226,7 | 86 |
Rönnbyskolan | Västerås | 89 % (≈100 %) | 221,9 | 55 |
Stureskolan | Arboga | 89 % (71 %) | 240,3 | 70 |
Malmaskolan 4-9 | Köping | 87 % (81 %) | 207,7 | 54 |
Skälbyskolan | Västerås | 86 % (89 %) | 230,8 | 44 |
Internationella Engelska Skolan Västerås | Västerås | 86 % (94 %) | 233,8 | 114 |
Karlbergsskolan | Köping | 86 % (86 %) | 221,0 | 128 |
Vallaskolan 7-9 | Sala | 86 % (83 %) | 217,4 | 147 |
Viksängsskolan | Västerås | 85 % (87 %) | 217,5 | 205 |
Klockarbergsskolan | Skinnskatteberg | 85 % (82 %) | 203,3 | 34 |
Noblaskolan Hagaberg | Västerås | 85 % (≈100 %) | 234,4 | 60 |
Tunboskolan | Hallstahammar | 82 % (83 %) | 216,9 | 49 |
Gäddgårdsskolan 7-9 | Arboga | 79 % (73 %) | 212,1 | 63 |
Noblaskolan Hemdal | Västerås | 79 % (85 %) | 201,7 | 48 |
Ekebyskolan | Sala | 79 % (89 %) | 200,6 | 123 |
Parkskolan | Hallstahammar | 78 % (76 %) | 222,5 | 156 |
Scheeleskolan | Köping | 76 % (71 %) | 208,3 | 114 |
Kung Karls skola | Kungsör | 76 % (–) | 197,3 | 101 |
Skiljeboskolan | Västerås | 76 % (77 %) | 206,0 | 113 |
Önstaskolan | Västerås | 76 % (84 %) | 222,0 | 156 |
Pilträdsskolan | Västerås | 76 % (67 %) | 219,5 | 41 |
Centralskolan | Norberg | 76 % (77 %) | 201,6 | 78 |
Risbroskolan | Fagersta | 75 % (75 %) | 206,3 | 183 |
Persboskolan | Västerås | 75 % (72 %) | 202,6 | 51 |
Kristiansborgsskolan | Västerås | 74 % (70 %) | 194,3 | 122 |
Nybyggeskolan | Västerås | 68 % (61 %) | 204,1 | 148 |
Pettersbergsskolan | Västerås | 42 % (38 %) | 186,1 | 48 |
Magelungens Grundskola Västerås | Västerås | .. (..) | 98,6 | 17 |
Mälardalen International School (MISV) | Västerås | . (.) | . | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.