Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet minskade i Västernorrlands län i fjol. Men på Sidsjö Fristående Grundskola i Sundsvall klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.
80 procent av eleverna som gick ut nian i Västernorrlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en lägre andel än bland dem som gick ur nian våren 2024 (81 procent).
Högst andel behöriga i Västernorrlands län har Sidsjö Fristående Grundskola i Sundsvall. Där klarade samtliga elever kraven.
Länets lägsta andel behöriga finns i Ånge grundskola i Ånge kommun, 63 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Sidsjö Fristående Grundskola | Sundsvall | 100 % (≈100 %) | 255,0 | 52 |
Internationella Engelska Skolan Sundsvall | Sundsvall | ≈100 % (97 %) | 262,7 | 163 |
Mimerskolan | Sundsvall | ≈100 % (≈100 %) | 257,2 | 59 |
Alneskolan 5-9 | Örnsköldsvik | ≈100 % (≈100 %) | 254,2 | 67 |
Alnöitskolan Sundsvall | Sundsvall | ≈100 % (≈100 %) | 253,5 | 44 |
Sundsvalls Montessoriskola | Sundsvall | ≈100 % (≈100 %) | 246,7 | 28 |
Ramsele skola | Sollefteå | ≈100 % (≈100 %) | 239,8 | 12 |
Husumskolan | Örnsköldsvik | ≈100 % (≈100 %) | 238,7 | 46 |
Njurunda Friskola | Sundsvall | ≈100 % (75 %) | 237,3 | 21 |
Kristna skolan Oasen | Sundsvall | ≈100 % (..) | 236,1 | 16 |
Kastellskolan | Härnösand | ≈100 % (80 %) | 231,2 | 25 |
Broskolan Ö-viks Kristna skola | Örnsköldsvik | ≈100 % (..) | 219,2 | 21 |
Stöde skola | Sundsvall | ≈100 % (82 %) | 214,2 | 29 |
Lidens skola | Sundsvall | ≈100 % (52 %) | 189,5 | 21 |
Högakustenskolan | Kramfors | 92 % (82 %) | 224,9 | 64 |
Geneskolan | Örnsköldsvik | 90 % (91 %) | 224,4 | 127 |
Matfors skola | Sundsvall | 82 % (83 %) | 210,6 | 68 |
Prolympia Sundsvall 7-9 | Sundsvall | 82 % (≈100 %) | 206,0 | 74 |
Nipanskolan F-9 | Sollefteå | 82 % (85 %) | 210,1 | 84 |
Ala skola | Timrå | 82 % (79 %) | 224,7 | 38 |
Vallaskolan 4-9 | Sollefteå | 81 % (74 %) | 201,0 | 68 |
Själevadskolan F-9 | Örnsköldsvik | 80 % (85 %) | 226,8 | 76 |
Anundsjöskolan | Örnsköldsvik | 78 % (86 %) | 201,6 | 59 |
Vibackeskolan | Sundsvall | 77 % (75 %) | 209,0 | 124 |
Ängetskolan 3-9 | Örnsköldsvik | 77 % (86 %) | 195,5 | 56 |
Bergsåkers skola | Sundsvall | 77 % (71 %) | 204,2 | 162 |
Hedda Wisingskolan | Härnösand | 76 % (83 %) | 220,0 | 111 |
Fränstaskolan | Ånge | 76 % (84 %) | 184,1 | 37 |
Arenaskolan grundskola | Timrå | 75 % (87 %) | 196,4 | 146 |
Hagaskolan | Sundsvall | 74 % (73 %) | 215,9 | 89 |
Wendela Hellmanskolan | Härnösand | 73 % (76 %) | 200,9 | 161 |
Björnaskolan | Örnsköldsvik | 72 % (83 %) | 222,4 | 25 |
Gudmundråskolan | Kramfors | 71 % (58 %) | 187,8 | 121 |
Höglidenskolan | Örnsköldsvik | 70 % (72 %) | 197,7 | 104 |
Junsele skola | Sollefteå | 70 % (≈100 %) | 186,0 | 20 |
St Olofsskolan | Sundsvall | 70 % (63 %) | 203,9 | 53 |
Bjästaskolan F-9 | Örnsköldsvik | 69 % (75 %) | 198,1 | 55 |
Nivrenaskolan | Sundsvall | 68 % (74 %) | 185,4 | 127 |
Höglundaskolan | Sundsvall | 64 % (85 %) | 185,6 | 81 |
Ånge grundskola | Ånge | 63 % (79 %) | 194,1 | 35 |
Hedda Wising Resursskola | Härnösand | .. (–) | .. | .. |
Bäckagårdsskolan | Örnsköldsvik | .. (..) | .. | .. |
Kordelia Friskola AB | Ånge | .. (..) | .. | .. |
Ånge resursskola | Ånge | . (–) | .. | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.