På bland andra Södra skolan, Färjestadens högstadium och Östra skolan, Mörbylånga klarade alla utom en handfull elever behörigheten till gymnasieskolans yrkesprogram. Här är resultaten för alla skolor i Kalmar län.
83 procent av eleverna som gick ut nian på någon av de 39 högstadieskolorna i Kalmar län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en ungefär lika stor andel som året innan.
Vid Färjestadens högstadium i Mörbylånga uppnådde nästan alla elever behörighet. På grund av statistiksekretess är det exakta antalet inte redovisat, men någonstans mellan 97 och 99 procent av eleverna klarade kraven för gymnasieskolans yrkesprogram. Även på Södra skolan (Kalmar kommun) och Ölands Friskola (Mörbylånga) uppnådde nästan alla behörighet.
Länets lägsta andel behöriga finns i Ankarsrums skola 7-9 i Västerviks kommun, 66 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Södra skolan | Kalmar | ≈100 % (85 %) | 252,1 | 76 |
Färjestadens högstadium | Mörbylånga | ≈100 % (90 %) | 243,8 | 115 |
Östra skolan, Mörbylånga | Mörbylånga | ≈100 % (≈100 %) | 234,9 | 22 |
Ölands Friskola | Mörbylånga | ≈100 % (100 %) | 231,3 | 49 |
Skansenskolan | Mörbylånga | ≈100 % (..) | 222,5 | 26 |
Alsterbro skola | Nybro | ≈100 % (..) | 213,6 | 17 |
Lindsdalsskolorna | Kalmar | 96 % (91 %) | 243,7 | 125 |
Falkenbergsskolan | Kalmar | 95 % (92 %) | 247,4 | 97 |
Västra Skolan Kalmar | Kalmar | 93 % (≈100 %) | 238,7 | 81 |
Ellen Keyskolan | Västervik | 88 % (84 %) | 234,4 | 135 |
Vimarskolan 7-9 | Vimmerby | 87 % (85 %) | 214,5 | 95 |
Parkskolan | Mönsterås | 87 % (88 %) | 221,2 | 71 |
Slottsskolan | Borgholm | 87 % (78 %) | 220,0 | 55 |
Alphaskolan | Västervik | 87 % (65 %) | 242,1 | 47 |
Vallhallaskolan F-9 | Oskarshamn | 87 % (86 %) | 230,5 | 116 |
Tallhagsskolan | Kalmar | 84 % (91 %) | 226,6 | 185 |
Nya Centralskolan i Virserum AB | Hultsfred | 84 % (87 %) | 212,4 | 38 |
Torskolan H | Torsås | 84 % (82 %) | 216,8 | 67 |
Funkaboskolan | Kalmar | 83 % (79 %) | 224,4 | 100 |
Nordic International School Kalmar | Kalmar | 83 % (73 %) | 273,3 | 52 |
Paradisskolan Pa02 | Nybro | 83 % (82 %) | 197,8 | 109 |
Albäcksskolan 1 | Hultsfred | 81 % (89 %) | 221,6 | 70 |
Södermöreskolan | Kalmar | 81 % (85 %) | 212,0 | 78 |
Fröviskolan 6-9 | Högsby | 79 % (72 %) | 193,1 | 58 |
Bjurbäcksskolan 7-9 | Emmaboda | 79 % (77 %) | 216,4 | 95 |
Östra Ringskolan | Västervik | 76 % (71 %) | 199,4 | 70 |
Kristinebergskolan F-9 | Oskarshamn | 75 % (85 %) | 207,5 | 83 |
Rödsleskolan F-9 | Oskarshamn | 75 % (75 %) | 203,6 | 79 |
Krungårdsskolan | Mönsterås | 73 % (75 %) | 195,5 | 41 |
Madesjöskolan Ma02 | Nybro | 72 % (83 %) | 210,2 | 82 |
Albäcksskolan 2 | Hultsfred | 71 % (82 %) | 199,7 | 35 |
Smedbyskolan | Kalmar | 71 % (78 %) | 213,2 | 69 |
Astrid Lindgrens skola 7-9 | Vimmerby | 68 % (81 %) | 211,0 | 85 |
Ludvigsborgsskolan | Västervik | 66 % (66 %) | 216,3 | 110 |
Ankarsrums skola 7-9 | Västervik | 66 % (81 %) | 187,1 | 41 |
Kalmar Centrumskola | Kalmar | .. (..) | 140,6 | 16 |
Kalmar waldorfskola | Kalmar | .. (100 %) | .. | .. |
Gamlebyvikens friskola | Västervik | .. (..) | .. | .. |
Åkerboskolan | Borgholm | .. (..) | .. | 10 |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.