Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet låg relativt stilla i Dalarnas län i fjol. Men på Strandskolan i Älvdalen och Östra skolan i Falun klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.
83 procent av eleverna som gick ut nian i Dalarnas län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en ungefär lika stor andel som året innan.
Högst andel behöriga i Dalarnas län har Strandskolan i Älvdalen och Östra skolan i Falun. Där klarade samtliga elever kraven.
Länets lägsta andel behöriga finns i Älvdalsskolan i Älvdalens kommun, 63 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Strandskolan | Älvdalen | 100 % (≈100 %) | 237,0 | 15 |
Östra skolan | Falun | 100 % (–) | 229,9 | 20 |
Friskolan Mosaik | Falun | ≈100 % (≈100 %) | 252,1 | 24 |
Innovitaskolan Falun | Falun | ≈100 % (100 %) | 248,6 | 63 |
Profilskolan Excel | Leksand | ≈100 % (≈100 %) | 239,0 | 21 |
Ungärde skola | Malung-Sälen | ≈100 % (≈100 %) | 234,9 | 31 |
Montessoriskolan i Falun | Falun | ≈100 % (≈100 %) | 234,1 | 27 |
Internationella Engelska Skolan Falun | Falun | 93 % (94 %) | 244,8 | 83 |
Västra Skolan | Falun | 92 % (91 %) | 234,2 | 178 |
Hälsinggårdsskolan | Falun | 92 % (84 %) | 212,5 | 132 |
Djuråsskolan F-9 | Gagnef | 92 % (89 %) | 212,0 | 84 |
Kunskapsskolan Borlänge | Borlänge | 90 % (88 %) | 213,3 | 77 |
Klockarskolan | Säter | 89 % (84 %) | 214,7 | 117 |
Lorensberga 7-9 | Ludvika | 89 % (89 %) | 211,9 | 135 |
Svärdsjöskolan | Falun | 89 % (87 %) | 219,7 | 80 |
Britsarvsskolan | Falun | 86 % (79 %) | 218,7 | 103 |
Bergaskolan | Smedjebacken | 86 % (78 %) | 210,9 | 88 |
Mockfjärdsskolan | Gagnef | 86 % (88 %) | 216,6 | 35 |
Noretskolan 7-9 | Mora | 85 % (85 %) | 214,9 | 118 |
Centralskolan | Malung-Sälen | 83 % (87 %) | 216,2 | 60 |
Rättviksskolan | Rättvik | 83 % (88 %) | 207,7 | 89 |
Domnarvets skola | Borlänge | 82 % (91 %) | 213,0 | 74 |
Kyrkskolan 7-9 | Ludvika | 82 % (80 %) | 210,9 | 145 |
Forssaklackskolan | Borlänge | 81 % (74 %) | 215,6 | 137 |
Morkarlbyhöjdens skola 7-9 | Mora | 81 % (73 %) | 203,3 | 133 |
Åvestadalskolan | Avesta | 79 % (83 %) | 197,0 | 96 |
Vasaskolan 7-9 | Hedemora | 79 % (79 %) | 201,7 | 172 |
Orsaskolan | Orsa | 79 % (67 %) | 199,5 | 75 |
Domarhagsskolan | Avesta | 78 % (86 %) | 219,4 | 92 |
Sammilsdalskolan F-9 | Leksand | 78 % (78 %) | 226,8 | 160 |
Ornäs skola | Borlänge | 77 % (71 %) | 217,2 | 57 |
Kyrkskolan | Smedjebacken | 76 % (≈100 %) | 210,2 | 29 |
Smedbergsskolan 4-9 | Vansbro | 74 % (81 %) | 201,3 | 84 |
Bjursåsskolan | Falun | 73 % (75 %) | 199,8 | 51 |
Maserskolan | Borlänge | 69 % (69 %) | 201,1 | 108 |
Gylle skola 7-9 | Borlänge | 68 % (73 %) | 202,1 | 127 |
Johan-Olovskolan | Avesta | 67 % (78 %) | 211,3 | 30 |
Älvdalsskolan | Älvdalen | 63 % (–) | 195,0 | 57 |
Furudals centralskola | Rättvik | .. (≈100 %) | 218,4 | 11 |
Immanuelskolan | Borlänge | .. (75 %) | .. | 11 |
Dormsjöskolan/grundskola/anpassad grundskola | Hedemora | .. (.) | .. | .. |
Lanternan | Borlänge | .. (..) | .. | .. |
Ängsskolan F-9 | Mora | .. (..) | .. | .. |
Fredriksbergsskolan | Ludvika | .. (..) | .. | .. |
Banérskolan | Leksand | .. (..) | .. | .. |
Annaskolan | Hedemora | .. (..) | .. | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.