Andelen niondeklassare som blev behöriga för gymnasiet ökade i Östergötlands län i fjol. Och på Kunskapsskolan Norrköping i Norrköping, Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping i Norrköping och Johannesskolan Norrkpg Kr Sk i Norrköping klarade samtliga elever kraven. Så gick det för din skola – hela listan.
82 procent av eleverna som gick ut nian i Östergötlands län i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en högre andel än bland dem som gick ur nian våren 2024 (81 procent).
Högst andel behöriga i Östergötlands län har Kunskapsskolan Norrköping i Norrköping, Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping i Norrköping och Johannesskolan Norrkpg Kr Sk i Norrköping. Där klarade samtliga elever kraven.
Länets lägsta andel behöriga finns i Borgsmoskolan 1 i Norrköpings kommun, 58 procent. Skolan tillhör den tiondel av skolorna i hela landet med lägst andel behöriga.
Skola | Kommun | Andel behöriga till yrkesprogram, föregående år i parentes | Genomsnittligt meritvärde | Antal elever |
---|---|---|---|---|
Kunskapsskolan Norrköping | Norrköping | 100 % (≈100 %) | 279,6 | 111 |
Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping | Norrköping | 100 % (100 %) | 276,0 | 50 |
Johannesskolan Norrkpg Kr Sk | Norrköping | 100 % (100 %) | 253,8 | 21 |
JENSEN grundskola Linköping | Linköping | ≈100 % (100 %) | 271,6 | 32 |
I Ur och Skur sk Skattkammarön | Norrköping | ≈100 % (..) | 265,6 | 12 |
JENSEN grundskola Norrköping | Norrköping | ≈100 % (92 %) | 262,3 | 61 |
Lärande Grundskola Östra | Norrköping | ≈100 % (86 %) | 249,6 | 58 |
Prolympia, Norrköping | Norrköping | ≈100 % (95 %) | 247,7 | 110 |
Björkö friskola | Linköping | ≈100 % (≈100 %) | 244,8 | 28 |
Ydreskolan 2 | Ydre | ≈100 % (68 %) | 234,6 | 35 |
Vittra Lambohov | Linköping | ≈100 % (≈100 %) | 232,0 | 16 |
Stenbockskolan MH | Boxholm | ≈100 % (91 %) | 224,5 | 49 |
Arenaskolan | Linköping | 93 % (87 %) | 232,3 | 176 |
Råsslaskolan 1 | Norrköping | 93 % (94 %) | 233,2 | 87 |
Nya Munken | Linköping | 93 % (90 %) | 243,7 | 190 |
Enebyskolan 1 | Norrköping | 90 % (80 %) | 240,0 | 59 |
Hultdalsskolan | Norrköping | 89 % (80 %) | 234,2 | 130 |
Internationella Engelska Skolan Linköping | Linköping | 89 % (86 %) | 241,3 | 106 |
Enebyskolan 2 | Norrköping | 88 % (87 %) | 230,0 | 59 |
Folkungaskolan 5 | Linköping | 88 % (86 %) | 239,7 | 217 |
Tellusskolan Thea Linköping | Linköping | 87 % (77 %) | 223,5 | 119 |
Sandbyhovsskolan | Norrköping | 87 % (75 %) | 227,8 | 102 |
Grosvadsskolan | Finspång | 87 % (–) | 221,9 | 97 |
Innovitaskolan Motalas Högstadium | Motala | 85 % (92 %) | 226,9 | 75 |
Berzeliusskolan 5 | Linköping | 85 % (–) | 237,5 | 221 |
Ekholmsskolan | Linköping | 85 % (77 %) | 234,9 | 139 |
Skolgårda skola 7-9 | Motala | 85 % (74 %) | 213,9 | 112 |
Ramunderskolan | Söderköping | 83 % (82 %) | 219,8 | 154 |
Nyhemsskolan 7-9 | Finspång | 83 % (75 %) | 209,0 | 124 |
Nordic International School Norrköping | Norrköping | 83 % (82 %) | 234,4 | 82 |
Vikbolandsskolan 1 | Norrköping | 83 % (80 %) | 207,9 | 58 |
Tokarpsskolan | Linköping | 83 % (69 %) | 216,9 | 133 |
Ånestadsskolan 7-9 | Linköping | 82 % (74 %) | 216,1 | 113 |
Djäkneparksskolan 1 | Norrköping | 82 % (–) | 224,8 | 140 |
Elsa Brändströms skola | Linköping | 81 % (76 %) | 214,0 | 172 |
Ljungsbro skola 7-9 | Linköping | 81 % (83 %) | 230,8 | 84 |
Linghemsskolan | Linköping | 81 % (85 %) | 211,2 | 88 |
Lagmansskolan Beta MH | Mjölby | 79 % (79 %) | 210,0 | 121 |
Vifolkaskolan 7-9 | Mjölby | 79 % (88 %) | 202,7 | 108 |
Lärande Grundskola Södra | Norrköping | 77 % (90 %) | 218,6 | 52 |
Petrus Magni skola | Vadstena | 77 % (81 %) | 206,8 | 73 |
Alléskolan 7-9 | Åtvidaberg | 76 % (84 %) | 202,7 | 123 |
Stiftelsen Rudolf Steinerskolan | Norrköping | 76 % (≈100 %) | 208,6 | 21 |
Trojenborgsskolan MH | Mjölby | 76 % (74 %) | 207,3 | 54 |
Lysingskolan | Ödeshög | 75 % (84 %) | 222,3 | 44 |
Ektorpsskolan 1 | Norrköping | 74 % (73 %) | 204,6 | 81 |
Hällaskolan | Motala | 74 % (88 %) | 207,5 | 69 |
Klingsborgsskolan 2 | Norrköping | 74 % (–) | 217,8 | 103 |
Värgårdsskolan 7-9 | Kinda | 72 % (77 %) | 210,7 | 126 |
Mosstorpsskolan 2 | Norrköping | 72 % (78 %) | 198,1 | 115 |
Tornhagsskolan | Linköping | 70 % (75 %) | 208,0 | 81 |
Kunskapsskolan Motala | Motala | 69 % (–) | 205,5 | 36 |
Zederslundsskolan | Motala | 69 % (61 %) | 195,9 | 124 |
Mariebergsskolan 7-9 | Motala | 69 % (71 %) | 182,4 | 73 |
Blåklintskolan 7-9 | Mjölby | 68 % (65 %) | 209,3 | 57 |
Hagaskolan 1 | Norrköping | 68 % (72 %) | 222,3 | 110 |
Vammarskolan 4-9 | Valdemarsvik | 68 % (81 %) | 211,7 | 68 |
Navestadsskolan 2 | Norrköping | 64 % (–) | 203,8 | 77 |
Vittra Röda stan | Norrköping | 60 % (≈100 %) | 209,4 | 25 |
Borgsmoskolan 1 | Norrköping | 58 % (76 %) | 185,6 | 66 |
Söderköpings Waldorfskola | Söderköping | .. (..) | 206,9 | 12 |
Pandionskolan | Linköping | .. (..) | .. | 12 |
Tinnerbäcken resursskola | Linköping | .. (.) | .. | .. |
Stångåskolan | Linköping | .. (..) | .. | .. |
Arena resursskola | Linköping | .. (–) | .. | .. |
Ljungsbro resursskola | Linköping | .. (–) | .. | .. |
Ekholmen resursskola | Linköping | .. (–) | .. | .. |
Stegehus skola | Norrköping | .. (.) | .. | .. |
Dar Al Uloum skola | Linköping | .. (..) | .. | .. |
Berzelius resursskola 5 | Linköping | .. (–) | .. | .. |
Slussen resursskola | Linköping | . (.) | .. | .. |
För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkända betyg i åtta ämnen. För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.
Marginell förändring på riksnivå
I riket som helhet låg andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram på 84 procent – en liten förbättring jämfört med året innan. Behörigheten är något högre bland flickor, men skillnaden har minskat över tid. Enligt Skolverket har könsklyftan aldrig varit mindre. Elever med svensk bakgrund klara oftare grundskolan med behörighet än elever med utländsk bakgrund. Behörigheten har dock ökat bland utlandsfödda, störst är ökningen bland de elever som invandrat före skolstart. Som Skolverket konstaterat tidigare har föräldrarnas utbildningsbakgrund störst betydelse för resultaten. Det är ett mönster som återfinns i internationella studier.