Mest tågförseningar på över ett år i Avesta

Avesta kommun Järnväg
Järnvägsspår

Andelen sena tåg vid stationerna i Avesta kommun steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av drygt 400 tåg som passerade Avesta Krylbo, Fors eller Horndals bruk i augusti var 171 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 39 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

39 procent är den högsta andelen sena tåg sedan åtminstone den hårt förseningsdrabbade vintern 2023/24. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Under augusti månad inträffade flera medialt uppmärksammade förseningar, efter bland annat några kraftiga åskväder. Månaden avslutades i helgen med två separata signalfel utanför Stockholm som fick följdverkningar långt utanför Storstadsområdet.

Dagen med flest sena tåg var fredag den 29 augusti, när 71 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 20 (SJ InterCity), mellan Stockholm C och Falun C, som var 1 timme och 52 minuter sent när det passerade Avesta kommun på eftermiddagen tisdag den 26:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.

Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Mora C av. 59 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Mora C–Stockholm CSJ InterCity59 %
(46 av 78 tåg)
10 minuter och 48 sekunder27 mil
Falun C–Stockholm CSJ InterCity56 %
(54 av 97 tåg)
10 minuter och 25 sekunder20 mil
Borlänge C–Stockholm CSJ InterCity53 %
(16 av 30 tåg)
7 minuter och 38 sekunder19 mil
Gävle C–Örebro CTiB42 %
(14 av 33 tåg)
5 minuter och 27 sekunder19 mil
Fagersta C–Gävle CTiB38 %
(15 av 40 tåg)
5 minuter och 13 sekunder11 mil
Borlänge C–SalaTiB27 %
(7 av 26 tåg)
4 minuter och 14 sekunder9 mil
Stockholm C–Säters stationSJ InterCity13 %
(14 av 104 tåg)
6 minuter och 1 sekund17 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Avesta kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Avesta kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Avesta under augusti
TidSenaste meddelande om händelsen
13 juli 17.03–10 augusti 23.59Under perioden 14 juli - 10 augusti är tågtrafiken ersatt med buss på hela eller delar av sträckorna
26 juli 17.02–1 augusti 16.00Stopp i tågtrafiken mellan Horndal och Torsåker sedan kl 17
9 augusti 13.11–17.10Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Heby och Sala
12 augusti 6.59–7.40Förseningar i tågtrafiken efter tidigare brand mellan Rättvik och Tällberg
14 augusti 15.11–16.00Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spåret mellan Enköping och Västerås
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Avesta under augusti. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.