Ett av fyra tåg i Ludvika var sent i augusti

Ludvika kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Grängesberg och Ludvika förra månaden.

Av drygt 900 tåg som passerade Grängesberg eller Ludvika i augusti var 241 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 26 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

26 procent kan jämföras med 19 procent månaden innan, och 19 procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 13 augusti, när 54 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8162 (TiB), mellan Hallsbergs station och Borlänge C, som var 1 timme, 54 minuter och 30 sekunder sent när det passerade Ludvika kommun på morgonen måndag den 18:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Obeh. i spår.

Störst andel förseningar under augusti drabbades TiB-tågen mellan Gävle C och Örebro C av. 51 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Gävle C–Örebro CTiB51 %
(76 av 150 tåg)
6 minuter och 38 sekunder19 mil
Gävle C–Hallsbergs stationTiB43 %
(21 av 49 tåg)
6 minuter och 3 sekunder21 mil
Borlänge C–Hallsbergs stationTiB33 %
(16 av 48 tåg)
6 minuter och 43 sekunder16 mil
Gävle C–MjölbyTiB33 %
(32 av 96 tåg)
5 minuter och 3 sekunder29 mil
Ludvika–Västerås CTiB23 %
(52 av 230 tåg)
3 minuter och 31 sekunder10 mil
Gävle C–StorvikTiB22 %
(11 av 50 tåg)
4 minuter och 8 sekunder4 mil
Borlänge C–MjölbyTiB20 %
(12 av 59 tåg)
4 minuter och 8 sekunder24 mil
Hallsbergs station–LudvikaTiB12 %
(4 av 33 tåg)
3 minuter och 1 sekund12 mil
Ludvika–Norrköping CTiB9 %
(7 av 81 tåg)
2 minuter och 41 sekunder18 mil
Borlänge C–Örebro CTiB6 %
(2 av 35 tåg)
2 minuter och 21 sekunder13 mil
Ludvika–Örebro CTiB4 %
(2 av 52 tåg)
1 minut och 38 sekunder10 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Ludvika kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Ludvika kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Ludvika under augusti
TidSenaste meddelande om händelsen
13 juli 17.03–10 augusti 23.59Under perioden 14 juli - 10 augusti är tågtrafiken ersatt med buss på hela eller delar av sträckorna
7 augusti 11.00–5 september 15.0011 aug - 3 okt, vardagar kl 09
7 augusti 19.01–20.00Stopp i tågtrafiken i Fagersta C sedan kl 19
9 augusti 13.11–17.10Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Heby och Sala
10 augusti 0.14–11 augusti 15.00Stopp i tågtrafiken mellan Falun och Borlänge sedan kl 00
18 augusti 6.55–7.30Förseningar i tågtrafiken på grund av ett tidigare tillbud
28 augusti 10.13–14.00Stopp i tågtrafiken vid Ramnäs sedan kl 10:45 på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel
30 augusti 16.31–19.00Stopp i tågtrafiken förbi Fagersta på grund av olycka
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Ludvika under augusti. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.