Ett av sju tåg i Västerbotten var sent i augusti

Västerbottens län Järnväg
Umer centralstation
Leo Wallentin, Newsworthy

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västerbottens län förra månaden.

Av drygt 1 500 tåg som passerade någon av stationerna i Västerbottens län i augusti var 208 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

14 procent kan jämföras med 16 procent månaden innan, och 20 procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 31 juli, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Luleå och Stockholm C, som var 8 timmar, 6 minuter och 20 sekunder sent när det passerade Västerbottens län på morgonen söndag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.

Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Luleå av. 57 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Luleå–Stockholm CSJ Nattåg57 %
(47 av 83 tåg)
46 minuter och 13 sekunder73 mil
Luleå–Umeå ÖNorrtåg33 %
(45 av 138 tåg)
7 minuter och 15 sekunder22 mil
Stockholm C–Umeå CSJ Snabbtåg21 %
(17 av 80 tåg)
5 minuter och 33 sekunder51 mil
Umeå Ö–VindelnNorrtåg10 %
(38 av 388 tåg)
2 minuter och 2 sekunder5 mil
Hällnäs–Umeå ÖNorrtåg9 %
(10 av 113 tåg)
2 minuter och 30 sekunder6 mil
Sundsvall C–Umeå CNorrtåg8 %
(38 av 482 tåg)
1 minut och 53 sekunder22 mil
Umeå C–Örnsköldsvik CNorrtåg5 %
(5 av 111 tåg)
55 sekunder10 mil
Umeå Ö–VännäsNorrtåg3 %
(1 av 31 tåg)
1 minut och 7 sekunder3 mil
Härnösand C–Umeå CNorrtåg0 %
(0 av 55 tåg)
13 sekunder18 mil
Kramfors–Umeå CNorrtåg0 %
(0 av 30 tåg)
9 sekunder16 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västerbottens län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerbottens län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Västerbotten under augusti
TidSenaste meddelande om händelsen
5 augusti 10.54–12.00Stopp i tågtrafiken på grund av stillastående tåg mellan Sundsvall och Hudiksvall
9 augusti 10.15–13.30Stopp i tågtrafiken mellan Gimonäs och Hörnefors på grund av elfel
12 augusti 22.51–13 augusti 4.00Stopp i tågtrafiken Örbyhus på grund av ett elfel
16 augusti 0.37–17 augusti 15.00Stopp i tågtrafiken mellan Hällnäs och Bastuträsk på grund av elfel
21 augusti 13.43–24 augusti 23.59Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett planerat banarbete
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Västerbotten under augusti. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.