Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Västerbottens län förra månaden.
Av drygt 1 500 tåg som passerade någon av stationerna i Västerbottens län i augusti var 208 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent kan jämföras med 16 procent månaden innan, och 20 procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 31 juli, när samtliga ankommande tåg var mer än fem minuter försenade. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Luleå och Stockholm C, som var 8 timmar, 6 minuter och 20 sekunder sent när det passerade Västerbottens län på morgonen söndag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ Nattågen mellan Stockholm C och Luleå av. 57 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 57 % (47 av 83 tåg) | 46 minuter och 13 sekunder | 73 mil |
Luleå–Umeå Ö | Norrtåg | 33 % (45 av 138 tåg) | 7 minuter och 15 sekunder | 22 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 21 % (17 av 80 tåg) | 5 minuter och 33 sekunder | 51 mil |
Umeå Ö–Vindeln | Norrtåg | 10 % (38 av 388 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 5 mil |
Hällnäs–Umeå Ö | Norrtåg | 9 % (10 av 113 tåg) | 2 minuter och 30 sekunder | 6 mil |
Sundsvall C–Umeå C | Norrtåg | 8 % (38 av 482 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 22 mil |
Umeå C–Örnsköldsvik C | Norrtåg | 5 % (5 av 111 tåg) | 55 sekunder | 10 mil |
Umeå Ö–Vännäs | Norrtåg | 3 % (1 av 31 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 3 mil |
Härnösand C–Umeå C | Norrtåg | 0 % (0 av 55 tåg) | 13 sekunder | 18 mil |
Kramfors–Umeå C | Norrtåg | 0 % (0 av 30 tåg) | 9 sekunder | 16 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Västerbottens län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Västerbottens län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|
5 augusti 10.54–12.00 | Stopp i tågtrafiken på grund av stillastående tåg mellan Sundsvall och Hudiksvall |
9 augusti 10.15–13.30 | Stopp i tågtrafiken mellan Gimonäs och Hörnefors på grund av elfel |
12 augusti 22.51–13 augusti 4.00 | Stopp i tågtrafiken Örbyhus på grund av ett elfel |
16 augusti 0.37–17 augusti 15.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Hällnäs och Bastuträsk på grund av elfel |
21 augusti 13.43–24 augusti 23.59 | Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett planerat banarbete |