Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Östergötlands län förra månaden.
Av omkring 7 200 tåg som passerade någon av stationerna i Östergötlands län i augusti var 744 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent kan jämföras med 14 procent månaden innan, och elva procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av tio tåg i Östergötland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 31 juli, när 50 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 345 (SJ EuroNight), mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen, som var 6 timmar, 28 minuter och 30 sekunder sent när det passerade Östergötlands län på natten måndag den 25:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd..
Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 95 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 95 % (20 av 21 tåg) | 2 timmar, 10 minuter och 41 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 42 % (10 av 24 tåg) | 10 minuter och 58 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 25 % (7 av 28 tåg) | 9 minuter och 18 sekunder | 17 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 25 % (13 av 52 tåg) | 5 minuter och 17 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 25 % (7 av 28 tåg) | 3 minuter och 23 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 23 % (173 av 747 tåg) | 7 minuter och 49 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 22 % (11 av 51 tåg) | 3 minuter och 33 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 16 % (140 av 865 tåg) | 3 minuter och 55 sekunder | 13 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 16 % (18 av 115 tåg) | 3 minuter och 15 sekunder | 38 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 15 % (9 av 61 tåg) | 3 minuter och 25 sekunder | 24 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 12 % (46 av 369 tåg) | 3 minuter och 26 sekunder | 27 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 11 % (5 av 44 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 17 mil |
Kalmar C–Linköping C | Krösatågen | 11 % (41 av 373 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 20 mil |
Alvesta–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 11 % (3 av 28 tåg) | 3 minuter och 19 sekunder | 34 mil |
Norrköping C–Nyköping C | Mälartåg | 10 % (2 av 21 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 5 mil |
Linköping C–Västervik | Krösatågen | 9 % (14 av 151 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 9 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 8 % (6 av 73 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 15 mil |
Linköping C–Uppsala C | SJ InterCity | 8 % (3 av 39 tåg) | 4 minuter och 31 sekunder | 20 mil |
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 7 % (4 av 54 tåg) | 3 minuter och 2 sekunder | 14 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 7 % (7 av 95 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 29 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 7 % (41 av 578 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 18 mil |
Ludvika–Norrköping C | TiB | 7 % (3 av 45 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 18 mil |
Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 7 % (16 av 240 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 9 mil |
Hultsfreds station–Linköping C | Krösatågen | 4 % (2 av 50 tåg) | 53 sekunder | 10 mil |
Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 4 % (78 av 2 072 tåg) | 45 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 2 % (1 av 45 tåg) | 43 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 2 % (14 av 687 tåg) | 25 sekunder | 3 mil |
Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 0 % (0 av 66 tåg) | 19 sekunder | 2 mil |
Tid | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|
14 maj 14.19–31 oktober 16.00 | Tekniska problem med skyltningssystemet i Åtvidaberg |
1 juli 22.00–18 augusti 4.30 | Stopp i tågtrafiken mellan Södertälje Syd och Järna sedan kl 07:15 på grund av elfel |
1 augusti 10.01–2 augusti 8.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Flen och Gnesta sedan kl 10:00 på grund av elfel |
1 augusti 15.38–17.00 | Tågtrafiken kör åter mellan Lammhult och Sävsjö efter tidigare obehöriga i spårområdet |
2 augusti 8.24–10.10 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Kalmar och Trekanten |
4 augusti 10.16–12.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel i Eslöv |
4 augusti 14.41–15.40 | Stopp i tågtrafiken mellan Tranås och Nässjö sedan kl 14:40 på grund av obehöriga i spårområdet |
4 augusti 15.39–19.30 | Stopp i tågtrafiken mellan Nyköping och Vagnhärad sedan kl 15:30 på grund av en olycka |
5 augusti 15.11–16.50 | Tågtrafiken kör som normalt igen i Klostergården |
6 augusti 12.03–14.00 | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken på grund av ett elfel i Hässleholm som gör att spår 4 och spår 5 går inte att trafikera för tillfället |
6 augusti 16.06–18.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel mellan Diö och Vislanda |
10 augusti 22.16–23.40 | Förseningar i tågtrafiken på grund av vandalism i Örtofta |
10 augusti 23.30–1.20 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Hyllie och Copenhagen Airport, Kastrup |
11 augusti 18.54–20.45 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Södertälje syd och Järna |
12 augusti 15.33–16.20 | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spåret mellan Flen och Katrineholm |
12 augusti 19.01–20.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av obehöriga i spåret mellan Åtvidaberg och Falerum |
14 augusti 8.30–10.30 | Förseningar kan förekomma i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg mellan Flemingsberg och Södertälje syd |
16 augusti 11.58–22.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Nässjö och Bodafors |
17 augusti 15.24–16.50 | Förseningar i tågtrafiken på Malmö C på grund av obehöriga i spårområdet |
17 augusti 16.01–17.30 | Tågtrafiken återupptas mellan Älmhult och Osby |
18 augusti 6.55–7.30 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett tidigare tillbud |
18 augusti 18.41–20.40 | Förseningar i tågtrafiken på grund av en viltolycka mellan Lammhult och Moheda |
19 augusti 3.03–12.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel i Stehag |
19 augusti 6.23–22 augusti 14.00 | Förseningar kan uppstå i tågtrafiken på grund av växelfel i Hultsfred |
19 augusti 7.15–8.10 | Stopp i tågtrafiken mellan Nyköping och Kolmården på grund av växelfel |
19 augusti 10.06–16.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Sala och Ransta sedan kl 10 |
20 augusti 3.33–21 augusti 5.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårfel mellan Upplands Väsby och Arlanda |
20 augusti 6.08–8.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel i Arlöv |
20 augusti 7.18–10.30 | Stopp i tågtrafiken sen kl 07:15 på grund av en olycka i Aneby |
20 augusti 10.55–11.40 | Trafiken åter igång efter tidigare obehöriga i spårområdet mellan Gnesta och Flen |
22 augusti 7.41–9.30 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel mellan Höör och Stehag |
22 augusti 17.08–19.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårväxelfel på Nyköping C Personal beräknas vara på plats kl 18:10 och därefter kan en prognos lämnas |
22 augusti 19.38–22.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett spårväxelfel mellan Gnesta och Flen |
24 augusti 19.12–20.40 | Stopp i tågtrafiken mellan Höör och Sösdala sedan kl 19:13 på grund av obehöriga i spårområdet |
24 augusti 21.30–23.00 | Tågtrafiken återupptas mellan Malmö C och Burlöv efter tidigare trafikstopp orsakat av av obehöriga i spårområdet |
25 augusti 8.10–10.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel vid Kolmården |
25 augusti 16.10–17.30 | Stopp i tågtrafiken mellan Uppsala C och Knivsta sedan kl 16:10 på grund av stillastående tåg med fordonsfel |
25 augusti 17.03–1.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av elfel mellan Osby och Älmhult |
26 augusti 20.44–21.40 | Tågtrafiken återupptas i Sävsjö |
27 augusti 3.02–29 augusti 5.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel mellan Örtofta och Stångby |
27 augusti 10.21–18.30 | Stopp i tågtrafiken mellan Södertälje Syd och Flen på grund av elfel |
27 augusti 10.26–12.10 | Stopp i tågtrafiken mellan Södertälje Syd och Vagnhärad på grund av signalfel |
27 augusti 11.16–13.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett växelfel mellan Gnesta och Södertälje syd samt ett tidigare elfel |
27 augusti 23.16–1.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Stångby och Eslöv |
28 augusti 9.30–12.15 | Stopp i tågtrafiken mellan Tannefors och Rimforsa på grund av träd i spår |
29 augusti 4.35–8.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Linköping och Mjölby Prognos saknas när felet kan vara lagat |
30 augusti 7.34–12.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel i Hultsfred |
30 augusti 9.48–14.30 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Eslöv och Stehag |
30 augusti 11.52–13.30 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel i Tjörnarp |
30 augusti 13.00–1 september 5.00 | Från 30/8 kl 00:00 till 1/9 kl 05:00 är tågtrafiken Uppsala–Storvreta och Uppsala–Sala ersatt med buss |
30 augusti 16.48–18.40 | Förseningar i tågtrafiken på grund av djur i spårområdet mellan Berga och Blomstermåla |