Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 14 200 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i augusti var 1 194 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 8 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Åtta procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och tolv procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 20 augusti, när 26 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 278 (SJ InterCity), mellan Linköping C och Uppsala C, som var 2 timmar och 5 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på eftermiddagen söndag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under augusti drabbades VR Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 31 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 31 % (55 av 178 tåg) | 9 minuter och 32 sekunder | 40 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 26 % (227 av 863 tåg) | 4 minuter och 13 sekunder | 13 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 22 % (25 av 116 tåg) | 5 minuter och 10 sekunder | 38 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 19 % (75 av 397 tåg) | 3 minuter och 55 sekunder | 15 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 16 % (7 av 45 tåg) | 2 minuter och 59 sekunder | 5 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (26 av 185 tåg) | 2 minuter och 31 sekunder | 9 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (71 av 513 tåg) | 3 minuter och 2 sekunder | 17 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 14 % (50 av 370 tåg) | 3 minuter och 40 sekunder | 27 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 13 % (39 av 289 tåg) | 2 minuter och 7 sekunder | 6 mil |
Linköping C–Uppsala C | SJ InterCity | 13 % (5 av 39 tåg) | 4 minuter och 51 sekunder | 20 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (14 av 132 tåg) | 2 minuter och 13 sekunder | 9 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 10 % (45 av 441 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 11 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (60 av 761 tåg) | 1 minut och 29 sekunder | 6 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 8 % (6 av 79 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 13 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 7 % (10 av 137 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 8 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (41 av 582 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 7 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (3 av 43 tåg) | 1 minut | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 6 % (210 av 3 242 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (82 av 1 536 tåg) | 58 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (2 av 41 tåg) | 29 sekunder | 2 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (18 av 388 tåg) | 1 minut och 3 sekunder | 4 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (3 av 65 tåg) | 56 sekunder | 4 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 5 % (2 av 44 tåg) | 1 minut och 33 sekunder | 17 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (60 av 1 392 tåg) | 53 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 30 tåg) | 16 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (23 av 809 tåg) | 28 sekunder | 8 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 49 tåg) | 23 sekunder | 5 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 413 tåg) | 17 sekunder | 5 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 1 % (3 av 322 tåg) | 17 sekunder | 4 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 484 tåg) | 9 sekunder | 3 mil |
Södertälje hamn–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 23 tåg) | 16 sekunder | 8 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 27 tåg) | 5 sekunder | 3 mil |