Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 17 400 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i augusti var 2 231 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
13 procent kan jämföras med 15 procent månaden innan, och 18 procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 20 augusti, när 33 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Luleå och Stockholm C, som var 8 timmar och 56 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på kvällen söndag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Falun C av. 61 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 61 % (34 av 56 tåg) | 16 minuter och 6 sekunder | 20 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 57 % (30 av 53 tåg) | 26 minuter och 7 sekunder | 42 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 55 % (12 av 22 tåg) | 11 minuter och 35 sekunder | 30 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 51 % (226 av 439 tåg) | 7 minuter och 54 sekunder | 13 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 51 % (20 av 39 tåg) | 20 minuter och 42 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 42 % (78 av 187 tåg) | 7 minuter och 21 sekunder | 40 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 41 % (24 av 59 tåg) | 15 minuter och 50 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 41 % (30 av 74 tåg) | 9 minuter och 28 sekunder | 51 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 40 % (51 av 126 tåg) | 6 minuter | 17 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 40 % (159 av 397 tåg) | 13 minuter och 34 sekunder | 51 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (11 av 28 tåg) | 20 minuter och 43 sekunder | 26 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 39 % (11 av 28 tåg) | 8 minuter och 13 sekunder | 26 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 36 % (16 av 44 tåg) | 34 minuter och 10 sekunder | 73 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 36 % (10 av 28 tåg) | 10 minuter och 43 sekunder | 53 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 35 % (128 av 371 tåg) | 10 minuter och 32 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 32 % (48 av 150 tåg) | 7 minuter och 27 sekunder | 34 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 32 % (57 av 180 tåg) | 10 minuter och 47 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Säters station | SJ InterCity | 31 % (16 av 52 tåg) | 10 minuter och 22 sekunder | 17 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 30 % (9 av 30 tåg) | 6 minuter och 56 sekunder | 46 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 30 % (9 av 30 tåg) | 5 minuter och 26 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 29 % (34 av 116 tåg) | 6 minuter och 24 sekunder | 38 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 28 % (11 av 39 tåg) | 17 minuter och 40 sekunder | 42 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 27 % (69 av 253 tåg) | 5 minuter och 41 sekunder | 17 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (15 av 62 tåg) | 4 minuter och 44 sekunder | 9 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 21 % (83 av 396 tåg) | 4 minuter och 24 sekunder | 15 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 21 % (5 av 24 tåg) | 4 minuter och 45 sekunder | 52 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 20 % (75 av 370 tåg) | 4 minuter och 55 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 18 % (15 av 82 tåg) | 3 minuter och 48 sekunder | 9 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 17 % (4 av 24 tåg) | 6 minuter och 33 sekunder | 51 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 13 % (6 av 45 tåg) | 2 minuter och 12 sekunder | 5 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 13 % (15 av 113 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 9 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 13 % (37 av 289 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 6 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 12 % (54 av 438 tåg) | 2 minuter och 37 sekunder | 11 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 12 % (69 av 568 tåg) | 2 minuter och 3 sekunder | 6 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 11 % (3 av 27 tåg) | 3 minuter | 51 mil |
Linköping C–Uppsala C | SJ InterCity | 10 % (4 av 39 tåg) | 5 minuter | 20 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 8 % (3 av 37 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 13 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (59 av 763 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 6 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (5 av 66 tåg) | 1 minut och 39 sekunder | 4 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (43 av 584 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 7 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 7 % (10 av 137 tåg) | 2 minuter och 7 sekunder | 8 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (235 av 3 256 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (3 av 43 tåg) | 54 sekunder | 7 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 6 % (25 av 392 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (3 av 50 tåg) | 49 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (90 av 1 537 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 5 % (32 av 594 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (2 av 41 tåg) | 50 sekunder | 2 mil |
Kallhäll–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43X | 4 % (4 av 90 tåg) | 43 sekunder | 2 mil |
Södertälje hamn–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 23 tåg) | 38 sekunder | 8 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (58 av 1 396 tåg) | 52 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 30 tåg) | 33 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (24 av 809 tåg) | 30 sekunder | 8 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (4 av 136 tåg) | 28 sekunder | 4 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 39 tåg) | 13 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 49 tåg) | 16 sekunder | 5 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 1 % (2 av 162 tåg) | 25 sekunder | 7 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 484 tåg) | 14 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (3 av 413 tåg) | 9 sekunder | 5 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 1 % (2 av 322 tåg) | 9 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 27 tåg) | 17 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 30 tåg) | 21 sekunder | 6 mil |
Sollentuna–Stockholm City | SL Pendeltåg, 42 | 0 % (0 av 40 tåg) | 7 sekunder | 1 mil |
Spånga–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 45 tåg) | 3 sekunder | 1 mil |