Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 21 500 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i augusti var 2 355 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Elva procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och 16 procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 20 augusti, när 29 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 93 (SJ Nattåg), mellan Luleå och Stockholm C, som var 8 timmar och 57 minuter sent när det passerade Stockholms län på kvällen söndag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Falun C av. 57 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 57 % (33 av 58 tåg) | 15 minuter och 23 sekunder | 20 mil |
Hallsbergs station–Jakobsberg | SJ Regional | 55 % (21 av 38 tåg) | 6 minuter och 58 sekunder | 16 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 55 % (29 av 53 tåg) | 25 minuter och 19 sekunder | 42 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 51 % (20 av 39 tåg) | 20 minuter och 42 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Jakobsberg | SJ Regional | 47 % (31 av 66 tåg) | 6 minuter och 37 sekunder | 39 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 43 % (82 av 189 tåg) | 7 minuter och 42 sekunder | 40 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 42 % (53 av 126 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 17 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (15 av 38 tåg) | 7 minuter och 42 sekunder | 30 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (11 av 28 tåg) | 20 minuter och 5 sekunder | 26 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 39 % (154 av 397 tåg) | 13 minuter och 18 sekunder | 51 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 38 % (11 av 29 tåg) | 12 minuter och 41 sekunder | 53 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 35 % (26 av 75 tåg) | 8 minuter och 14 sekunder | 51 mil |
Arboga station–Stockholm C | SJ Regional | 33 % (7 av 21 tåg) | 3 minuter och 22 sekunder | 13 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 33 % (10 av 30 tåg) | 6 minuter och 38 sekunder | 46 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (123 av 371 tåg) | 10 minuter och 15 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 32 % (58 av 180 tåg) | 10 minuter och 55 sekunder | 40 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (9 av 28 tåg) | 6 minuter och 45 sekunder | 26 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 30 % (13 av 44 tåg) | 33 minuter och 20 sekunder | 73 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (32 av 112 tåg) | 11 minuter och 59 sekunder | 53 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 28 % (11 av 39 tåg) | 16 minuter och 53 sekunder | 42 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 28 % (242 av 863 tåg) | 4 minuter och 23 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Solna station | VR Snabbtåg | 27 % (8 av 30 tåg) | 5 minuter och 14 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 25 % (38 av 150 tåg) | 6 minuter och 21 sekunder | 34 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 25 % (29 av 116 tåg) | 5 minuter och 32 sekunder | 38 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 21 % (5 av 24 tåg) | 4 minuter och 24 sekunder | 52 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 20 % (79 av 399 tåg) | 3 minuter och 58 sekunder | 15 mil |
Stockholm C–Säters station | SJ InterCity | 18 % (19 av 104 tåg) | 6 minuter och 45 sekunder | 17 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 17 % (4 av 24 tåg) | 6 minuter och 15 sekunder | 51 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 16 % (19 av 119 tåg) | 2 minuter och 4 sekunder | 9 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 16 % (80 av 513 tåg) | 3 minuter och 19 sekunder | 17 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 16 % (7 av 45 tåg) | 2 minuter och 5 sekunder | 5 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 15 % (57 av 377 tåg) | 4 minuter och 4 sekunder | 27 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (6 av 42 tåg) | 3 minuter och 42 sekunder | 16 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 14 % (77 av 568 tåg) | 2 minuter och 16 sekunder | 6 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (24 av 185 tåg) | 2 minuter och 44 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Uppsala C | SJ InterCity | 13 % (5 av 39 tåg) | 4 minuter och 43 sekunder | 20 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 11 % (9 av 79 tåg) | 1 minut och 47 sekunder | 13 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 11 % (3 av 27 tåg) | 3 minuter | 51 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 11 % (48 av 442 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 11 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 11 % (14 av 132 tåg) | 2 minuter och 10 sekunder | 9 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 10 % (29 av 289 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 6 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (11 av 138 tåg) | 2 minuter | 8 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (60 av 763 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 6 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (45 av 585 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 7 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 8 % (5 av 66 tåg) | 1 minut och 37 sekunder | 4 mil |
Avesta Krylbo–Stockholm C | SJ InterCity | 7 % (2 av 28 tåg) | 1 minut och 40 sekunder | 14 mil |
Jakobsberg–Västerås C | SJ Regional | 7 % (5 av 70 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 8 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (3 av 43 tåg) | 50 sekunder | 7 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 7 % (3 av 44 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 17 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (220 av 3 257 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 5 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 6 % (25 av 392 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 4 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (73 av 1 251 tåg) | 1 minut och 21 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (76 av 1 538 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (2 av 41 tåg) | 36 sekunder | 2 mil |
Kallhäll–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43X | 4 % (4 av 90 tåg) | 43 sekunder | 2 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (60 av 1 396 tåg) | 53 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (2 av 50 tåg) | 36 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 30 tåg) | 36 sekunder | 3 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (38 av 1 225 tåg) | 46 sekunder | 2 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (4 av 136 tåg) | 30 sekunder | 4 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 40 tåg) | 13 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (20 av 809 tåg) | 36 sekunder | 8 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 50 tåg) | 28 sekunder | 5 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 1 % (2 av 162 tåg) | 23 sekunder | 7 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (5 av 413 tåg) | 37 sekunder | 5 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 1 % (3 av 322 tåg) | 14 sekunder | 4 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (4 av 484 tåg) | 12 sekunder | 3 mil |
Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (3 av 807 tåg) | 10 sekunder | 2 mil |
Södertälje hamn–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 23 tåg) | 32 sekunder | 8 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 28 tåg) | 11 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 30 tåg) | 29 sekunder | 6 mil |
Sollentuna–Stockholm City | SL Pendeltåg, 42 | 0 % (0 av 40 tåg) | 4 sekunder | 1 mil |
Spånga–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 45 tåg) | 3 sekunder | 1 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 0 % (0 av 108 tåg) | 9 sekunder | 1 mil |