Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Hässleholms kommun förra månaden.
Av omkring 7 300 tåg som passerade någon av stationerna i Hässleholms kommun i augusti var 840 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tolv procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och 16 procent i augusti 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av fem tåg i Hässleholm var pendeltåg, och bland dem var sju procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var lördag den 2 augusti, när 20 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 345 (SJ EuroNight), mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen, som var 7 timmar och 9 minuter sent när det passerade Hässleholms kommun på morgonen måndag den 25:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Sen tågvänd..
Störst andel förseningar under augusti drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin av. 100 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 100 % (21 av 21 tåg) | 2 timmar, 3 minuter och 46 sekunder | 81 mil |
Hässleholm–Köpenhamn H | Öresundståg | 34 % (27 av 79 tåg) | 5 minuter och 52 sekunder | 9 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 28 % (7 av 25 tåg) | 5 minuter och 7 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 27 % (14 av 52 tåg) | 6 minuter och 44 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 26 % (197 av 747 tåg) | 8 minuter och 55 sekunder | 51 mil |
Kristianstad C–Köpenhamn H | Öresundståg | 26 % (30 av 115 tåg) | 6 minuter och 15 sekunder | 11 mil |
Hässleholm–Trelleborgs station | Pågatågen | 22 % (19 av 86 tåg) | 4 minuter och 13 sekunder | 10 mil |
Köpenhamn H–Växjö | Öresundståg | 20 % (58 av 283 tåg) | 3 minuter och 53 sekunder | 19 mil |
Hässleholm–Svågertorp | Pågatågen Exp | 18 % (7 av 39 tåg) | 3 minuter och 23 sekunder | 8 mil |
Karlskrona C–Köpenhamn H | Öresundståg | 16 % (164 av 994 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 20 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H | Öresundståg | 16 % (97 av 589 tåg) | 3 minuter och 24 sekunder | 26 mil |
Hässleholm–Älmhult | Pågatågen Exp | 15 % (6 av 39 tåg) | 2 minuter och 28 sekunder | 5 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 12 % (3 av 25 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 51 mil |
Svågertorp–Älmhult | Pågatågen Exp | 11 % (6 av 56 tåg) | 1 minut och 51 sekunder | 13 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 7 % (2 av 27 tåg) | 51 sekunder | 51 mil |
Hyllie–Kristianstad C | Pågatågen | 6 % (3 av 54 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 9 mil |
Helsingborg C–Kristianstad C | Pågatågen | 5 % (17 av 331 tåg) | 55 sekunder | 9 mil |
Kristianstad C–Trelleborgs station | Pågatågen | 5 % (48 av 985 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 10 mil |
Alvesta–Hässleholm | Krösatågen | 5 % (1 av 21 tåg) | 59 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Kristianstad C | Pågatågen | 5 % (6 av 129 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 3 mil |
Kristianstad C–Svågertorp | Pågatågen | 4 % (4 av 106 tåg) | 55 sekunder | 9 mil |
Helsingborg C–Hässleholm | Pågatågen | 3 % (36 av 1 194 tåg) | 36 sekunder | 7 mil |
Hässleholm–Växjö | Krösatågen | 2 % (11 av 579 tåg) | 48 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Markaryd | Pågatågen | 1 % (7 av 556 tåg) | 36 sekunder | 4 mil |