Allt fler störs av trafikbuller – knappt 400 kan inte sova i Malung-Sälens kommun

Malung-Sälens kommun Trafik
Bilar på motorväg i Borås
Elin Thornberg, Newsworthy

Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Malung-Sälens kommun uppger fyra procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.

Fyra procent av Malung-Sälens invånare, motsvarande knappt 400 personer, uppger att de har svårt att sova på grund av trafikbuller. Det visar Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år om hur den fysiska miljön påverkar människans hälsa. Den senaste siffran gäller åren 2021 till 2024 och släpptes i våras.

Malung-Sälen ligger under snittet för riket. I landet som helhet ökar dock antalet personer som får sömnen störd av trafikbuller. Under förra året rapporterade fem procent av svenskarna sömnproblem på grund av trafikbuller i deras närmiljö. Samma siffra för fyra år sedan var tre procent.

I Malung-Sälen visar undersökningen däremot ingen tydlig trend. Det är ungefär lika många som uppger att nattsömnen störs av buller nu som för fyra år sedan.

I Dalarna ligger andelen som störs av trafikbuller nattetid på fyra procent. Sämst sömn i länet har invånarna i Borlänge kommun. Här uppger hela nio procent att de störs av trafikbuller när de försöker sova. Bäst sover de som bor i Rättviks kommun. Tre procent anser sig störas av trafiken nattetid.

Andelen som störs har inte förändrats nämnvärt i länet i stort jämfört med för fyra år sedan. Den förändring som ändå kan anas ligger inom den statistiska felmarginalen.

Andel med sömnsvårigheter orsakade av trafikbuller i Dalarnas län
KommunAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Borlänge9 %4 600
Säter7 %800
Älvdalen7 %500
Ludvika6 %1 600
Avesta6 %1 300
Orsa6 %400
Smedjebacken5 %500
Falun5 %2 900
Mora5 %1 000
Gagnef5 %500
Hedemora4 %700
Vansbro4 %300
Malung-Sälen4 %400
Leksand3 %500
Rättvik3 %300

Buller kan påverka hälsan

Att sova ostört är en förutsättning för både fysisk och mental hälsa. Buller kan göra det svårare att somna, men påverkar också sömnens djup och kan väcka den som sover.

– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft, säger Ida Knutsson, som är utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.

Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte nödvändigtvis i de tre storstäderna, men oftast i storstadsnära kommuner. På länsnivå är det Södermanland, Västmanland och Skåne som sticker ut med hög andel bullerdrabbade. I Södermanlands län som helhet är andelen som störs av trafikbuller nattetid högst i landet, sex procent.

Enligt Mikael Ögren, docent vid arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhus, finns det flera möjligheter att åtgärda bullret. I en intervju med Göteborgsposten nämner han bland annat lägre hastighetsgränser och tystare asfalt.

– Men det är en fråga om ekonomi. Även om man samhällsekonomiskt skulle tjäna på att lägga asfalten som är fem, sex, sju decibel tystare så görs inte det då den är dyrare, säger han bland annat till tidningen.

Andel med sömnsvårigheter orsakat av trafikbuller i Sverige, län för län
LänAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Södermanland6 %19 000
Västmanland6 %17 400
Skåne6 %85 700
Stockholm6 %145 800
Blekinge6 %9 000
Västernorrland5 %13 000
Västra Götaland5 %95 700
Jönköping5 %18 900
Värmland5 %14 500
Östergötland5 %23 600
Gotland5 %2 900
Örebro5 %14 800
Kalmar5 %11 600
Gävleborg4 %12 200
Kronoberg4 %8 500
Jämtland4 %5 300
Dalarna4 %11 200
Uppsala4 %15 900
Västerbotten3 %9 000
Halland3 %10 000
Norrbotten2 %6 000

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.