Allt fler störs av trafikbuller – tydlig ökning i Valdemarsvik

Valdemarsviks kommun Trafik
Bilar på motorväg i Borås
Elin Thornberg, Newsworthy

Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. I Valdemarsviks kommun är kurvan tydlig. På bara några år har andelen som säger sig få sin sömn störd ökat från noll till fyra procent.

Fyra procent av Valdemarsviks invånare, motsvarande knappt 300 personer, uppger att de har svårt att sova på grund av trafikbuller. Det visar Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år om hur den fysiska miljön påverkar människans hälsa. Den senaste siffran gäller åren 2021 till 2024 och släpptes i våras.

Valdemarsvik ligger under snittet för både det egna länet och riket som helhet. I landet som helhet ökar dock antalet personer som får sömnen störd av trafikbuller. Under förra året rapporterade fem procent av svenskarna sömnproblem på grund av trafikbuller i deras närmiljö. Samma siffra för fyra år sedan var tre procent.

Även i Valdemarsvik är det fler som uppger att deras nattsömn störs av buller än för fyra år sedan.

I Östergötland ligger andelen som störs av trafikbuller nattetid på fem procent. Sämst sömn i länet har invånarna i Norrköpings kommun. Här uppger hela sju procent att de störs av trafikbuller när de försöker sova. Bäst sover de som bor i Ydre kommun. Noll procent anser sig störas av trafiken nattetid. Ydre kommun har även lägst andel i hela landet.

Andelen som störs har ökat med 2,7 procentenheter i Östergötland som helhet sedan första året som undersökningen genomfördes. Det motsvarar omkring 12 800 personer.

Andel med sömnsvårigheter orsakade av trafikbuller i Östergötlands län
KommunAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Norrköping7 %10 200
Finspång7 %1 500
Kinda7 %700
Motala5 %2 200
Linköping5 %8 100
Vadstena4 %300
Åtvidaberg4 %500
Boxholm4 %200
Mjölby4 %1 100
Valdemarsvik4 %300
Ödeshög2 %100
Söderköping2 %300
Ydre0

Buller kan påverka hälsan

Att sova ostört är en förutsättning för både fysisk och mental hälsa. Buller kan göra det svårare att somna, men påverkar också sömnens djup och kan väcka den som sover.

– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft, säger Ida Knutsson, som är utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.

Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte nödvändigtvis i de tre storstäderna, men oftast i storstadsnära kommuner. På länsnivå är det Södermanland, Västmanland och Skåne som sticker ut med hög andel bullerdrabbade. I Södermanlands län som helhet är andelen som störs av trafikbuller nattetid högst i landet, sex procent.

Enligt Mikael Ögren, docent vid arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhus, finns det flera möjligheter att åtgärda bullret. I en intervju med Göteborgsposten nämner han bland annat lägre hastighetsgränser och tystare asfalt.

– Men det är en fråga om ekonomi. Även om man samhällsekonomiskt skulle tjäna på att lägga asfalten som är fem, sex, sju decibel tystare så görs inte det då den är dyrare, säger han bland annat till tidningen.

Andel med sömnsvårigheter orsakat av trafikbuller i Sverige, län för län
LänAndel med sömnsvårigheterUngefärligt antal drabbade
Södermanland6 %19 000
Västmanland6 %17 400
Skåne6 %85 700
Stockholm6 %145 800
Blekinge6 %9 000
Västernorrland5 %13 000
Västra Götaland5 %95 700
Jönköping5 %18 900
Värmland5 %14 500
Östergötland5 %23 600
Gotland5 %2 900
Örebro5 %14 800
Kalmar5 %11 600
Gävleborg4 %12 200
Kronoberg4 %8 500
Jämtland4 %5 300
Dalarna4 %11 200
Uppsala4 %15 900
Västerbotten3 %9 000
Halland3 %10 000
Norrbotten2 %6 000

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.