Trafikbuller som stör nattsömnen är ett växande problem i Sverige. i Kramfors kommun uppger åtta procent av invånarna att de får sin sömn störd av närliggande trafik.
Åtta procent av Kramfors invånare, motsvarande drygt 1 300 personer, uppger att de har svårt att sova på grund av trafikbuller. Det visar Miljöhälsorapporten, en undersökning som Folkhälsomyndigheten genomför vart fjärde år om hur den fysiska miljön påverkar människans hälsa. Den senaste siffran gäller åren 2021 till 2024 och släpptes i våras.
Kramfors kommun sticker ut som en av de kommuner där störst andel upplever att de störs av trafik när de försöker sova. I landet som helhet ökar dessutom antalet personer som får sömnen störd av trafikbuller. Under förra året rapporterade fem procent av svenskarna sömnproblem på grund av trafikbuller i deras närmiljö. Samma siffra för fyra år sedan var tre procent.
Även i Kramfors är det fler som uppger att deras nattsömn störs av buller än för fyra år sedan. Dock ligger förändringen inom den statistiska felmarginalen.

I Västernorrland ligger andelen som störs av trafikbuller nattetid på fem procent. Sämst sömn i länet har invånarna i Kramfors kommun. Här uppger hela åtta procent att de störs av trafikbuller när de försöker sova. Bäst sover de som bor i Örnsköldsviks kommun. Tre procent anser sig störas av trafiken nattetid.
Andelen som störs har ökat med 3,3 procentenheter i Västernorrland som helhet sedan första året som undersökningen genomfördes. Det motsvarar omkring 8 000 personer.
Buller kan påverka hälsan
Att sova ostört är en förutsättning för både fysisk och mental hälsa. Buller kan göra det svårare att somna, men påverkar också sömnens djup och kan väcka den som sover.
– Sömnstörningar är en av de allvarligaste effekterna av buller. De kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och försämrad kognitiv utveckling hos barn. Vi behöver planera samhället med mindre trafik och mer grönska, så vi får goda ljudmiljöer och samtidigt friskare luft, säger Ida Knutsson, som är utredare på Folkhälsomyndigheten, i ett pressmeddelande.
Människor som lider av sömnstörande trafikbuller bor inte nödvändigtvis i de tre storstäderna, men oftast i storstadsnära kommuner. På länsnivå är det Södermanland, Västmanland och Skåne som sticker ut med hög andel bullerdrabbade. I Södermanlands län som helhet är andelen som störs av trafikbuller nattetid högst i landet, sex procent.
Enligt Mikael Ögren, docent vid arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska universitetssjukhus, finns det flera möjligheter att åtgärda bullret. I en intervju med Göteborgsposten nämner han bland annat lägre hastighetsgränser och tystare asfalt.
– Men det är en fråga om ekonomi. Även om man samhällsekonomiskt skulle tjäna på att lägga asfalten som är fem, sex, sju decibel tystare så görs inte det då den är dyrare, säger han bland annat till tidningen.
Län | Andel med sömnsvårigheter | Ungefärligt antal drabbade |
---|---|---|
Södermanland | 6 % | 19 000 |
Västmanland | 6 % | 17 400 |
Skåne | 6 % | 85 700 |
Stockholm | 6 % | 145 800 |
Blekinge | 6 % | 9 000 |
Västernorrland | 5 % | 13 000 |
Västra Götaland | 5 % | 95 700 |
Jönköping | 5 % | 18 900 |
Värmland | 5 % | 14 500 |
Östergötland | 5 % | 23 600 |
Gotland | 5 % | 2 900 |
Örebro | 5 % | 14 800 |
Kalmar | 5 % | 11 600 |
Gävleborg | 4 % | 12 200 |
Kronoberg | 4 % | 8 500 |
Jämtland | 4 % | 5 300 |
Dalarna | 4 % | 11 200 |
Uppsala | 4 % | 15 900 |
Västerbotten | 3 % | 9 000 |
Halland | 3 % | 10 000 |
Norrbotten | 2 % | 6 000 |
