Färre tågförseningar än på över ett år vid Kristinehamn

Kristinehamns kommun Järnväg
Järnvägsspår

Andelen sena tåg vid Kristinehamn sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av knappt 900 tåg som passerade Kristinehamn i juni var 251 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 29 procent, vilket fortfarande är en bra bit från den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

29 procent är den lägsta andelen sena tåg sedan Newsworthy började mäta lokala förseningar i början av 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 16 juli, när 89 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 638 (SJ Snabbtåg), mellan Oslo S och Stockholm C, som var 6 timmar och 43 minuter sent när det nådde Kristinehamn klockan 21.281 torsdag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.

Störst andel förseningar under juni drabbades SJ Snabbtågen mellan Stockholm C och Oslo S av. 51 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg51 %
(70 av 137 tåg)
23 minuter och 9 sekunder42 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity47 %
(41 av 88 tåg)
19 minuter och 25 sekunder42 mil
Göteborg C–KristinehamnSJ Regional45 %
(13 av 29 tåg)
9 minuter och 37 sekunder22 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity44 %
(24 av 55 tåg)
13 minuter och 53 sekunder26 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ Snabbtåg28 %
(35 av 124 tåg)
11 minuter och 36 sekunder26 mil
Charlottenberg–KristinehamnVTAB16 %
(38 av 235 tåg)
3 minuter och 33 sekunder12 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab16 %
(6 av 38 tåg)
5 minuter och 19 sekunder26 mil
Karlstad C–KristinehamnVTAB3 %
(1 av 32 tåg)
28 sekunder4 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Kristinehamn.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Kristinehamns kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken vid Kristinehamn under juni
TidSenaste meddelande om händelsen
3 juli 7.49–11.00Stopp i tågtrafiken mellan Södertälje Syd och Järna/Gnesta sedan kl 07:15 på grund av elfel
10 juli 13.33–11 juli 5.00Stopp i tågtrafiken vid Gnesta sedan kl 13:30 på grund av ett elfel
14 juli 6.33–18.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Flen och Gnesta
16 juli 15.37–17.00Det är störningar i tågtrafiken på grund av ett stillastående tåg och stopp utanför Karlstad
17 juli 5.50–14.00Stopp i tågtrafiken på grund av elfel mellan Karlstad och Kil
17 juli 10.24–12.00Tillfälliga tekniska problem med skyltningssystemet samt utropen i hela landet
21 juli 17.31–19.30Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Mellerud och Åmål
25 juli 12.30–15.20Det är störningar på sträckan på grund av en urspårning och stopp i Kristinehamn
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Kristinehamn under juni. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.