Ett av åtta tåg i Lindesberg var sent i juni

Lindesbergs kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Lindesbergs kommun förra månaden.

Av knappt 1 000 tåg som passerade Frövi, Lindesberg eller Storå i juni var 111 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Tolv procent kan jämföras med 16 procent månaden innan, och 19 procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 10 juli, när 49 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8109 (TiB), mellan Gävle C och Örebro C, som var 2 timmar och 15 minuter sent när det passerade Lindesbergs kommun på kvällen lördag den 26:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Olycka.

Störst andel förseningar under juni drabbades TiB-tågen mellan Gävle C och Örebro C av. 25 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Gävle C–Örebro CTiB25 %
(26 av 106 tåg)
5 minuter och 43 sekunder19 mil
Ludvika–Norrköping CTiB15 %
(21 av 139 tåg)
4 minuter och 45 sekunder18 mil
Gävle C–Norrköping CTiB15 %
(8 av 55 tåg)
2 minuter och 35 sekunder24 mil
Ludvika–Örebro CTiB12 %
(13 av 108 tåg)
2 minuter och 41 sekunder10 mil
Gävle C–MjölbyTiB11 %
(5 av 47 tåg)
1 minut och 37 sekunder29 mil
Avesta Krylbo–Örebro CTiB9 %
(4 av 43 tåg)
2 minuter och 6 sekunder11 mil
Lindesberg–Örebro CTiB8 %
(25 av 295 tåg)
1 minut och 38 sekunder4 mil
Gävle C–Hallsbergs stationTiB8 %
(3 av 40 tåg)
1 minut och 30 sekunder21 mil
Hallsbergs station–LudvikaTiB7 %
(4 av 55 tåg)
2 minuter och 37 sekunder12 mil
Hallsbergs station–LindesbergTiB0 %
(0 av 43 tåg)
8 sekunder6 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Lindesbergs kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Lindesbergs kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Lindesberg under juni
TidSenaste meddelande om händelsen
17 juli 10.24–12.00Tillfälliga tekniska problem med skyltningssystemet samt utropen i hela landet
18 juli 14.15–18.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Strångsjö och Katrineholm
18 juli 15.13–25 juli 16.00Det är störningar i tågtrafiken på grund av ett elfel i Örebro
20 juli 10.23–18.00Förseningar i tågtrafiken mellan Katrineholm och Hallsberg på grund av ett växelfel
21 juli 15.49–16.40Det är förseningar i tågtrafiken på grund av en tidigare olycka norr om Kumla
29 juli 7.28–16.00Stopp i tågtrafiken på grund av elfel mellan Örebro och Frövi
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Lindesberg under juni. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.