Punktligast tåg sedan februari i fjol i Heby

Heby kommun Järnväg
Järnvägsspår

Andelen sena tåg vid Heby och Morgongåva sjönk förra månaden, till den lägsta noteringen sedan februari i fjol.

Av omkring 700 tåg som passerade Heby eller Morgongåva i juli var 66 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 9 procent, vilket fortfarande är en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Senast andelen förseningar var så låg var i februari 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 16 juli, när 40 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 8515 (Mälartåg), mellan Uppsala C och Västerås C, som var 52 minuter sent när det passerade Heby kommun på morgonen torsdag den 3:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Signalfel.

Störst andel förseningar under juli drabbades Mälartågen mellan Sala och Uppsala C av. Nio procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Sala–Uppsala CMälartåg9 %
(50 av 538 tåg)
2 minuter och 2 sekunder6 mil
Uppsala C–Västerås CMälartåg8 %
(5 av 63 tåg)
2 minuter och 14 sekunder7 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg8 %
(7 av 89 tåg)
2 minuter och 2 sekunder8 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Heby kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Heby kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Heby under juli
TidSenaste meddelande om händelsen
12 juni 5.30–13 juli 3.00Förseningar kan förekomma på grund av förlängt banarbete mellan Eskilstuna och Kvicksund
3 juli 6.07–12.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Uppsala och Sala
5 juli 8.54–13.30Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Knivsta och Arlanda C/Märsta
7 juli 10.09–18.00Tillfälliga tekniska problem med högtalarsystemet i Heby
9 juli 14.03–17.30Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Arlanda C och Knivsta
10 juli 18.52–23.30Västerås–Ludvika: Stopp i tågtrafiken mellan Dingtuna och Hallstahammar
11 juli 13.18–13.45Stopp i tågtrafiken mellan Sala och Avesta Krylbo på grund av träd över spår
16 juli 11.08–12.30Stopp i tågtrafiken mellan Heby och Sala sedan kl 11:00 på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel
16 juli 12.20–14.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Morgongåva och Sala
16 juli 12.21–14.30Förseningar kan förekomma på grund av ett signalfel vid Knivsta
17 juli 10.24–12.00Tillfälliga tekniska problem med skyltningssystemet samt utropen i hela landet
25 juli 21.02–23.20Stopp i tågtrafiken mellan Eskilstuna och Kolbäck sedan kl 21:05 på grund av ett brofel
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Heby under juli. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.