Mest tågförseningar på över ett år i Avesta

Avesta kommun Järnväg
Järnvägsspår

Andelen sena tåg vid stationerna i Avesta kommun steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av knappt 500 tåg som passerade Avesta Krylbo, Fors eller Horndals bruk i juli var 169 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 37 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

37 procent är den högsta andelen sena tåg sedan åtminstone den hårt förseningsdrabbade vintern 2023/24. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Juli månad präglades av flera dagar med extrema förseningar runt om i landet.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 16 juli, när 82 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 36 (SJ InterCity), mellan Stockholm C och Mora C, som var 2 timmar och 50 minuter sent när det passerade Avesta kommun på eftermiddagen tisdag den 1:a. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Tågkö.

Störst andel förseningar under juli drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Falun C av. 60 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Falun C–Stockholm CSJ InterCity60 %
(57 av 95 tåg)
9 minuter och 53 sekunder20 mil
Mora C–Stockholm CSJ InterCity55 %
(42 av 77 tåg)
11 minuter och 5 sekunder27 mil
Avesta Krylbo–Örebro CTiB38 %
(8 av 21 tåg)
5 minuter och 57 sekunder11 mil
Fagersta C–Gävle CTiB30 %
(13 av 43 tåg)
5 minuter och 18 sekunder11 mil
Gävle C–Örebro CTiB29 %
(8 av 28 tåg)
3 minuter och 30 sekunder19 mil
Avesta Krylbo–Stockholm CSJ InterCity24 %
(7 av 29 tåg)
10 minuter och 35 sekunder14 mil
Stockholm C–Säters stationSJ InterCity20 %
(34 av 170 tåg)
6 minuter och 2 sekunder17 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Avesta kommun.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Avesta kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken i Avesta under juli
TidSenaste meddelande om händelsen
3 juli 6.07–12.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Uppsala och Sala
5 juli 8.54–13.30Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Knivsta och Arlanda C/Märsta
9 juli 14.03–17.30Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Arlanda C och Knivsta
11 juli 13.18–13.45Stopp i tågtrafiken mellan Sala och Avesta Krylbo på grund av träd över spår
16 juli 11.08–12.30Stopp i tågtrafiken mellan Heby och Sala sedan kl 11:00 på grund av ett stillastående tåg med fordonsfel
16 juli 12.20–14.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Morgongåva och Sala
16 juli 12.21–14.30Förseningar kan förekomma på grund av ett signalfel vid Knivsta
17 juli 10.24–12.00Tillfälliga tekniska problem med skyltningssystemet samt utropen i hela landet
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen i Avesta under juli. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.