Juli månads tågtrafik präglades av ett antal dagar med extrema förseningar runtom i landet. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 14 600 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i juli var 2 209 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
15 procent kan jämföras med 14 procent månaden innan, och tolv procent i juli 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 2 juli, när 26 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3942 (Snälltåget), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 8 timmar och 34 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på morgonen onsdag den 16:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under juli drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Mora C av. 82 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 82 % (31 av 38 tåg) | 23 minuter och 52 sekunder | 27 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 69 % (34 av 49 tåg) | 21 minuter och 54 sekunder | 20 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 59 % (41 av 69 tåg) | 39 minuter och 45 sekunder | 42 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 59 % (17 av 29 tåg) | 19 minuter och 17 sekunder | 30 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 56 % (15 av 27 tåg) | 14 minuter och 22 sekunder | 26 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 56 % (50 av 90 tåg) | 18 minuter och 24 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 53 % (222 av 415 tåg) | 9 minuter och 25 sekunder | 13 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 53 % (222 av 415 tåg) | 21 minuter och 32 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 52 % (22 av 42 tåg) | 19 minuter och 37 sekunder | 42 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 46 % (29 av 63 tåg) | 19 minuter och 19 sekunder | 26 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 46 % (11 av 24 tåg) | 41 minuter och 38 sekunder | 51 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 45 % (10 av 22 tåg) | 9 minuter och 5 sekunder | 16 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 45 % (164 av 362 tåg) | 18 minuter och 16 sekunder | 40 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 39 % (14 av 36 tåg) | 12 minuter och 13 sekunder | 73 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 38 % (59 av 156 tåg) | 13 minuter och 8 sekunder | 34 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 37 % (22 av 60 tåg) | 13 minuter och 28 sekunder | 53 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 36 % (86 av 240 tåg) | 8 minuter och 49 sekunder | 17 mil |
Stockholm C–Säters station | SJ InterCity | 36 % (31 av 87 tåg) | 15 minuter och 17 sekunder | 17 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 34 % (12 av 35 tåg) | 4 minuter och 57 sekunder | 9 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 33 % (9 av 27 tåg) | 11 minuter och 56 sekunder | 52 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 32 % (63 av 194 tåg) | 13 minuter och 24 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 32 % (39 av 122 tåg) | 6 minuter och 47 sekunder | 38 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (7 av 22 tåg) | 11 minuter och 5 sekunder | 17 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 30 % (101 av 334 tåg) | 6 minuter och 33 sekunder | 27 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 30 % (113 av 375 tåg) | 6 minuter och 55 sekunder | 15 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 27 % (59 av 217 tåg) | 5 minuter och 20 sekunder | 8 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 23 % (7 av 30 tåg) | 17 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 22 % (8 av 36 tåg) | 7 minuter och 55 sekunder | 13 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 18 % (68 av 377 tåg) | 3 minuter och 59 sekunder | 11 mil |
Avesta Krylbo–Stockholm C | SJ InterCity | 14 % (4 av 28 tåg) | 3 minuter och 49 sekunder | 14 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 13 % (4 av 30 tåg) | 5 minuter och 50 sekunder | 46 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 12 % (67 av 547 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 6 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 10 % (106 av 1 081 tåg) | 1 minut och 50 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (2 av 30 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 3 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 6 % (4 av 63 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 9 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (136 av 2 311 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 7 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (2 av 37 tåg) | 41 sekunder | 3 mil |
Spånga–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (6 av 113 tåg) | 50 sekunder | 1 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (114 av 2 237 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 5 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 4 % (53 av 1 197 tåg) | 48 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (4 av 104 tåg) | 1 minut | 2 mil |
Sollentuna–Stockholm City | SL Pendeltåg, 42 | 4 % (5 av 138 tåg) | 34 sekunder | 1 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 3 % (1 av 30 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 53 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (30 av 986 tåg) | 45 sekunder | 5 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 38 tåg) | 21 sekunder | 7 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (27 av 1 156 tåg) | 36 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 2 % (2 av 88 tåg) | 24 sekunder | 6 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (2 av 120 tåg) | 23 sekunder | 5 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 109 tåg) | 19 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 30 tåg) | 14 sekunder | 3 mil |