Juli månads tågtrafik präglades av ett antal dagar med extrema förseningar runtom i landet. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 12 500 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i juli var 1 258 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med åtta procent i juli 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 2 juli, när 19 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 12086 (VR Snabbtåg), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 2 timmar och 37 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på kvällen fredag den 18:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under juli drabbades VR Snabbtågen mellan Stockholm C och Göteborg C av. 36 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 36 % (65 av 181 tåg) | 14 minuter och 53 sekunder | 40 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 30 % (250 av 833 tåg) | 5 minuter och 21 sekunder | 13 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 27 % (102 av 379 tåg) | 6 minuter och 14 sekunder | 15 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 26 % (32 av 122 tåg) | 6 minuter och 10 sekunder | 38 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 25 % (82 av 334 tåg) | 5 minuter och 41 sekunder | 27 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 22 % (105 av 482 tåg) | 5 minuter och 41 sekunder | 17 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 20 % (44 av 218 tåg) | 4 minuter och 20 sekunder | 8 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (65 av 382 tåg) | 3 minuter och 27 sekunder | 11 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 15 % (11 av 71 tåg) | 2 minuter och 25 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 15 % (11 av 73 tåg) | 5 minuter och 7 sekunder | 13 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 11 % (119 av 1 078 tåg) | 1 minut och 50 sekunder | 6 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 7 % (2 av 30 tåg) | 36 sekunder | 17 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (129 av 2 305 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (116 av 2 231 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 5 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 5 % (6 av 128 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 9 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 4 % (50 av 1 194 tåg) | 48 sekunder | 4 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (39 av 985 tåg) | 1 minut | 5 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 30 tåg) | 1 minut och 10 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (3 av 102 tåg) | 55 sekunder | 2 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (3 av 120 tåg) | 29 sekunder | 5 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (22 av 1 149 tåg) | 23 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 30 tåg) | 11 sekunder | 3 mil |