Juli månads tågtrafik präglades av ett antal dagar med extrema förseningar runtom i landet. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 20 700 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i juli var 2 542 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tolv procent är marginellt mer än månaden innan, och kan jämföras med åtta procent i juli 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var tre procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 2 juli, när 22 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 3942 (Snälltåget), mellan Malmö C och Stockholm C, som var 8 timmar, 33 minuter och 30 sekunder sent när det passerade Stockholms län på morgonen onsdag den 16:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under juli drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Karlstad C av. 56 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 56 % (15 av 27 tåg) | 13 minuter och 46 sekunder | 26 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 54 % (37 av 69 tåg) | 38 minuter och 25 sekunder | 42 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 52 % (217 av 415 tåg) | 21 minuter och 13 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 50 % (21 av 42 tåg) | 18 minuter och 46 sekunder | 42 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 48 % (16 av 33 tåg) | 15 minuter och 51 sekunder | 30 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 48 % (43 av 90 tåg) | 16 minuter och 21 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 46 % (11 av 24 tåg) | 41 minuter och 11 sekunder | 51 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 44 % (28 av 63 tåg) | 18 minuter och 22 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 44 % (160 av 363 tåg) | 18 minuter och 10 sekunder | 40 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 43 % (41 av 95 tåg) | 12 minuter och 34 sekunder | 20 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 42 % (32 av 77 tåg) | 11 minuter och 54 sekunder | 27 mil |
Göteborg C–Jakobsberg | SJ Regional | 36 % (10 av 28 tåg) | 8 minuter och 47 sekunder | 39 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 34 % (53 av 156 tåg) | 11 minuter och 13 sekunder | 34 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 33 % (9 av 27 tåg) | 11 minuter och 29 sekunder | 52 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 33 % (274 av 835 tåg) | 5 minuter och 36 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 32 % (63 av 194 tåg) | 13 minuter och 39 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (7 av 22 tåg) | 11 minuter och 5 sekunder | 17 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (35 av 120 tåg) | 9 minuter och 48 sekunder | 53 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 28 % (35 av 123 tåg) | 6 minuter och 29 sekunder | 38 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 27 % (105 av 382 tåg) | 6 minuter och 23 sekunder | 15 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 26 % (89 av 339 tåg) | 5 minuter och 56 sekunder | 27 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (117 av 483 tåg) | 6 minuter och 2 sekunder | 17 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 23 % (11 av 47 tåg) | 5 minuter och 56 sekunder | 16 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 23 % (7 av 30 tåg) | 17 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
Stockholm C–Säters station | SJ InterCity | 22 % (39 av 174 tåg) | 9 minuter och 11 sekunder | 17 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 22 % (8 av 36 tåg) | 9 minuter och 39 sekunder | 73 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 21 % (46 av 218 tåg) | 4 minuter och 30 sekunder | 8 mil |
Avesta Krylbo–Stockholm C | SJ InterCity | 19 % (11 av 57 tåg) | 4 minuter och 29 sekunder | 14 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 18 % (13 av 71 tåg) | 2 minuter och 24 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 18 % (207 av 1 142 tåg) | 2 minuter och 52 sekunder | 6 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 16 % (60 av 384 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 11 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 15 % (11 av 73 tåg) | 5 minuter och 19 sekunder | 13 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 13 % (4 av 30 tåg) | 5 minuter och 23 sekunder | 46 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 9 % (100 av 1 081 tåg) | 1 minut och 46 sekunder | 6 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 9 % (107 av 1 253 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 2 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (140 av 2 317 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 7 mil |
Spånga–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (6 av 113 tåg) | 49 sekunder | 1 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 5 % (108 av 2 238 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 5 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 5 % (6 av 128 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 9 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 5 % (55 av 1 200 tåg) | 50 sekunder | 4 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (43 av 986 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 5 mil |
Sollentuna–Stockholm City | SL Pendeltåg, 42 | 4 % (6 av 142 tåg) | 33 sekunder | 1 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 4 % (4 av 104 tåg) | 59 sekunder | 2 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (3 av 88 tåg) | 27 sekunder | 6 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 3 % (1 av 30 tåg) | 51 sekunder | 17 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 3 % (1 av 30 tåg) | 54 sekunder | 53 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 30 tåg) | 50 sekunder | 3 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 38 tåg) | 39 sekunder | 7 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 3 % (1 av 39 tåg) | 41 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (3 av 120 tåg) | 42 sekunder | 5 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (27 av 1 157 tåg) | 31 sekunder | 3 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 1 % (1 av 92 tåg) | 40 sekunder | 1 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 109 tåg) | 19 sekunder | 4 mil |
Jakobsberg–Västerås C | SJ Regional | 1 % (4 av 468 tåg) | 12 sekunder | 8 mil |
Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (12 av 2 393 tåg) | 7 sekunder | 2 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 30 tåg) | 17 sekunder | 3 mil |