Mest tågförseningar på över ett år i Södermanland

Södermanlands län Järnväg
Järnvägsspår

Andelen sena tåg vid stationerna i Södermanlands län steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.

Av omkring 5 600 tåg som passerade någon av stationerna i Södermanlands län i juli var 1 415 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 25 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

25 procent är den högsta andelen sena tåg sedan åtminstone den hårt förseningsdrabbade vintern 2023/24. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Ett av tio tåg i Södermanland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Juli månad präglades av flera dagar med extrema förseningar runt om i landet.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 3 juli, när 47 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 638 (SJ Snabbtåg), mellan Oslo S och Stockholm C, som var 6 timmar och 41 minuter sent när det passerade Södermanlands län på kvällen torsdag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.

Störst andel förseningar under juli drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Karlstad C av. 55 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity55 %
(30 av 55 tåg)
14 minuter och 38 sekunder26 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg51 %
(69 av 136 tåg)
22 minuter och 39 sekunder42 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity44 %
(38 av 87 tåg)
16 minuter och 21 sekunder42 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ Snabbtåg44 %
(54 av 124 tåg)
13 minuter och 44 sekunder26 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg36 %
(261 av 735 tåg)
13 minuter och 4 sekunder40 mil
Laxå station–Stockholm CSJ Snabbtåg33 %
(9 av 27 tåg)
11 minuter och 31 sekunder20 mil
Linköping C–Stockholm CSJ Snabbtåg32 %
(14 av 44 tåg)
15 minuter och 10 sekunder17 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg31 %
(260 av 831 tåg)
5 minuter och 44 sekunder13 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg29 %
(140 av 485 tåg)
6 minuter och 14 sekunder17 mil
Uppsala C–Örebro SMälartåg28 %
(107 av 379 tåg)
6 minuter och 26 sekunder15 mil
Gnesta station–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 4821 %
(126 av 612 tåg)
3 minuter och 20 sekunder2 mil
Karlstad C–Stockholm CTågab18 %
(7 av 39 tåg)
4 minuter och 37 sekunder26 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg18 %
(67 av 382 tåg)
3 minuter och 20 sekunder11 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg17 %
(52 av 305 tåg)
3 minuter och 45 sekunder8 mil
Göteborg C–Västerås CSJ Regional17 %
(18 av 106 tåg)
5 minuter och 2 sekunder34 mil
Norrköping C–SalaMälartåg14 %
(27 av 191 tåg)
3 minuter15 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg14 %
(10 av 73 tåg)
4 minuter och 51 sekunder13 mil
Linköping C–SalaMälartåg13 %
(71 av 528 tåg)
2 minuter och 58 sekunder18 mil
Eskilstuna C–Västerås CMälartåg8 %
(4 av 50 tåg)
1 minut och 29 sekunder3 mil
Hallsbergs station–Västerås CSJ Regional8 %
(3 av 40 tåg)
4 minuter och 24 sekunder10 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg7 %
(9 av 128 tåg)
1 minut och 19 sekunder9 mil
Eskilstuna C–SalaMälartåg6 %
(3 av 51 tåg)
1 minut och 31 sekunder6 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg6 %
(4 av 71 tåg)
1 minut och 6 sekunder9 mil
Linköping C–Västerås CMälartåg3 %
(1 av 29 tåg)
1 minut och 35 sekunder14 mil

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.