Andelen sena tåg vid stationerna i Södermanlands län steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av omkring 5 600 tåg som passerade någon av stationerna i Södermanlands län i juli var 1 415 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 25 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
25 procent är den högsta andelen sena tåg sedan åtminstone den hårt förseningsdrabbade vintern 2023/24. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Ett av tio tåg i Södermanland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.
Juli månad präglades av flera dagar med extrema förseningar runt om i landet.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 3 juli, när 47 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 638 (SJ Snabbtåg), mellan Oslo S och Stockholm C, som var 6 timmar och 41 minuter sent när det passerade Södermanlands län på kvällen torsdag den 17:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Elfel.
Störst andel förseningar under juli drabbades SJ InterCity-tågen mellan Stockholm C och Karlstad C av. 55 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 55 % (30 av 55 tåg) | 14 minuter och 38 sekunder | 26 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 51 % (69 av 136 tåg) | 22 minuter och 39 sekunder | 42 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 44 % (38 av 87 tåg) | 16 minuter och 21 sekunder | 42 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 44 % (54 av 124 tåg) | 13 minuter och 44 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 36 % (261 av 735 tåg) | 13 minuter och 4 sekunder | 40 mil |
Laxå station–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 33 % (9 av 27 tåg) | 11 minuter och 31 sekunder | 20 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (14 av 44 tåg) | 15 minuter och 10 sekunder | 17 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 31 % (260 av 831 tåg) | 5 minuter och 44 sekunder | 13 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 29 % (140 av 485 tåg) | 6 minuter och 14 sekunder | 17 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 28 % (107 av 379 tåg) | 6 minuter och 26 sekunder | 15 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 21 % (126 av 612 tåg) | 3 minuter och 20 sekunder | 2 mil |
Karlstad C–Stockholm C | Tågab | 18 % (7 av 39 tåg) | 4 minuter och 37 sekunder | 26 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 18 % (67 av 382 tåg) | 3 minuter och 20 sekunder | 11 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 17 % (52 av 305 tåg) | 3 minuter och 45 sekunder | 8 mil |
Göteborg C–Västerås C | SJ Regional | 17 % (18 av 106 tåg) | 5 minuter och 2 sekunder | 34 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 14 % (27 av 191 tåg) | 3 minuter | 15 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 14 % (10 av 73 tåg) | 4 minuter och 51 sekunder | 13 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 13 % (71 av 528 tåg) | 2 minuter och 58 sekunder | 18 mil |
Eskilstuna C–Västerås C | Mälartåg | 8 % (4 av 50 tåg) | 1 minut och 29 sekunder | 3 mil |
Hallsbergs station–Västerås C | SJ Regional | 8 % (3 av 40 tåg) | 4 minuter och 24 sekunder | 10 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 7 % (9 av 128 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 9 mil |
Eskilstuna C–Sala | Mälartåg | 6 % (3 av 51 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 6 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 6 % (4 av 71 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 3 % (1 av 29 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 14 mil |