Andelen sena tåg vid stationerna i Alvesta kommun steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan åtminstone förra årsskiftet.
Av omkring 3 500 tåg som passerade Alvesta, Moheda eller Vislanda i juni var 692 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 20 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
20 procent är den högsta andelen sena tåg sedan åtminstone den hårt förseningsdrabbade vintern 2023/24. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Ett av fyra tåg i Alvesta var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 16 juni, när 38 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 10 timmar och 7 minuter sent när det passerade Alvesta kommun på eftermiddagen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 90 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 90 % (19 av 21 tåg) | 1 timme, 59 minuter och 43 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 54 % (14 av 26 tåg) | 19 minuter och 7 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 45 % (17 av 38 tåg) | 8 minuter och 27 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (18 av 41 tåg) | 10 minuter och 3 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 35 % (239 av 691 tåg) | 12 minuter och 38 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 29 % (12 av 41 tåg) | 7 minuter och 20 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Växjö | Öresundståg | 28 % (74 av 265 tåg) | 5 minuter och 50 sekunder | 19 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H | Öresundståg | 20 % (110 av 550 tåg) | 4 minuter och 11 sekunder | 26 mil |
Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 19 % (24 av 127 tåg) | 4 minuter och 39 sekunder | 29 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 19 % (23 av 124 tåg) | 4 minuter och 36 sekunder | 24 mil |
Nässjö C–Växjö | Krösatågen | 10 % (4 av 41 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 9 mil |
Värnamo–Växjö | Krösatågen | 9 % (28 av 324 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 6 mil |
Hässleholm–Växjö | Krösatågen | 8 % (45 av 556 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 10 mil |
Alvesta–Värnamo | Krösatågen | 7 % (6 av 82 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 4 mil |
Jönköping C–Växjö | Krösatågen | 5 % (25 av 463 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 11 mil |