Ett av sju tåg i Östergötland var sent i juni

Östergötlands län Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Östergötlands län förra månaden.

Av omkring 6 600 tåg som passerade någon av stationerna i Östergötlands län i juni var 923 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

14 procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och 13 procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Fyra av tio tåg i Östergötland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 9 juni, när 28 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 10 timmar och 34 minuter sent när det passerade Östergötlands län på eftermiddagen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.

Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 90 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm CSJ EuroNight90 %
(19 av 21 tåg)
2 timmar, 8 minuter och 10 sekunder81 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Nattåg44 %
(15 av 34 tåg)
6 minuter och 56 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSJ InterCity42 %
(11 av 26 tåg)
18 minuter och 25 sekunder51 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget39 %
(16 av 41 tåg)
10 minuter och 17 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget39 %
(16 av 41 tåg)
8 minuter och 22 sekunder51 mil
Norrköping C–SalaMälartåg31 %
(17 av 54 tåg)
4 minuter och 27 sekunder15 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg31 %
(217 av 691 tåg)
11 minuter och 29 sekunder51 mil
Linköping C–SalaMälartåg29 %
(135 av 469 tåg)
6 minuter och 39 sekunder18 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity21 %
(29 av 135 tåg)
6 minuter och 19 sekunder38 mil
Eskilstuna C–Linköping CMälartåg19 %
(9 av 48 tåg)
5 minuter och 54 sekunder12 mil
Linköping C–Västerås CMälartåg18 %
(4 av 22 tåg)
3 minuter och 31 sekunder14 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity16 %
(54 av 336 tåg)
3 minuter och 58 sekunder27 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg14 %
(110 av 785 tåg)
3 minuter och 20 sekunder13 mil
Borlänge C–MjölbyTiB12 %
(4 av 33 tåg)
4 minuter och 5 sekunder24 mil
Kalmar C–Linköping CKrösatågen12 %
(40 av 346 tåg)
1 minut och 55 sekunder20 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity11 %
(4 av 36 tåg)
1 minut och 58 sekunder17 mil
Gävle C–MjölbyTiB9 %
(21 av 223 tåg)
2 minuter och 37 sekunder29 mil
Linköping C–Stockholm CSJ Snabbtåg8 %
(6 av 74 tåg)
3 minuter och 52 sekunder17 mil
Hultsfreds station–Linköping CKrösatågen7 %
(3 av 43 tåg)
50 sekunder10 mil
Norrköping C–Tranås stationÖstgötapendel7 %
(19 av 284 tåg)
1 minut och 45 sekunder9 mil
Linköping C–VästervikKrösatågen6 %
(8 av 138 tåg)
1 minut och 20 sekunder9 mil
Motala C–Norrköping CÖstgötapendel5 %
(99 av 1 902 tåg)
1 minut och 5 sekunder7 mil
Mjölby–Norrköping CÖstgötapendel4 %
(3 av 69 tåg)
1 minut och 16 sekunder7 mil
Mjölby–Tranås stationÖstgötapendel3 %
(13 av 517 tåg)
44 sekunder3 mil
Mjölby–Motala CÖstgötapendel2 %
(1 av 61 tåg)
33 sekunder2 mil

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.