Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Östergötlands län förra månaden.
Av omkring 6 600 tåg som passerade någon av stationerna i Östergötlands län i juni var 923 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent kan jämföras med tio procent månaden innan, och 13 procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av tio tåg i Östergötland var pendeltåg, och bland dem var två procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 9 juni, när 28 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 10 timmar och 34 minuter sent när det passerade Östergötlands län på eftermiddagen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 90 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 90 % (19 av 21 tåg) | 2 timmar, 8 minuter och 10 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 44 % (15 av 34 tåg) | 6 minuter och 56 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 42 % (11 av 26 tåg) | 18 minuter och 25 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 39 % (16 av 41 tåg) | 10 minuter och 17 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 39 % (16 av 41 tåg) | 8 minuter och 22 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Sala | Mälartåg | 31 % (17 av 54 tåg) | 4 minuter och 27 sekunder | 15 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 31 % (217 av 691 tåg) | 11 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
Linköping C–Sala | Mälartåg | 29 % (135 av 469 tåg) | 6 minuter och 39 sekunder | 18 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 21 % (29 av 135 tåg) | 6 minuter och 19 sekunder | 38 mil |
Eskilstuna C–Linköping C | Mälartåg | 19 % (9 av 48 tåg) | 5 minuter och 54 sekunder | 12 mil |
Linköping C–Västerås C | Mälartåg | 18 % (4 av 22 tåg) | 3 minuter och 31 sekunder | 14 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 16 % (54 av 336 tåg) | 3 minuter och 58 sekunder | 27 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (110 av 785 tåg) | 3 minuter och 20 sekunder | 13 mil |
Borlänge C–Mjölby | TiB | 12 % (4 av 33 tåg) | 4 minuter och 5 sekunder | 24 mil |
Kalmar C–Linköping C | Krösatågen | 12 % (40 av 346 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 20 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 11 % (4 av 36 tåg) | 1 minut och 58 sekunder | 17 mil |
Gävle C–Mjölby | TiB | 9 % (21 av 223 tåg) | 2 minuter och 37 sekunder | 29 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 8 % (6 av 74 tåg) | 3 minuter och 52 sekunder | 17 mil |
Hultsfreds station–Linköping C | Krösatågen | 7 % (3 av 43 tåg) | 50 sekunder | 10 mil |
Norrköping C–Tranås station | Östgötapendel | 7 % (19 av 284 tåg) | 1 minut och 45 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Västervik | Krösatågen | 6 % (8 av 138 tåg) | 1 minut och 20 sekunder | 9 mil |
Motala C–Norrköping C | Östgötapendel | 5 % (99 av 1 902 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Norrköping C | Östgötapendel | 4 % (3 av 69 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 7 mil |
Mjölby–Tranås station | Östgötapendel | 3 % (13 av 517 tåg) | 44 sekunder | 3 mil |
Mjölby–Motala C | Östgötapendel | 2 % (1 av 61 tåg) | 33 sekunder | 2 mil |