Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Norrbottens län förra månaden.
Av omkring 600 tåg som passerade någon av stationerna i Norrbottens län i juni var 272 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 45 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
45 procent kan jämföras med 35 procent månaden innan, och 63 procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 4 juni, när 79 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 94 (SJ Nattåg), mellan Stockholm C och Luleå, som var 2 timmar, 50 minuter och 30 sekunder sent när det passerade Norrbottens län på eftermiddagen fredag den 13:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Inväntad buss.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ InterCity-tågen mellan Luleå och Narvik av. 60 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Luleå–Narvik | SJ InterCity | 60 % (21 av 35 tåg) | 22 minuter och 7 sekunder | 38 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 59 % (68 av 115 tåg) | 17 minuter och 33 sekunder | 73 mil |
Kiruna–Luleå | Norrtåg | 52 % (48 av 93 tåg) | 12 minuter och 7 sekunder | 27 mil |
Luleå–Umeå Ö | Norrtåg | 49 % (65 av 133 tåg) | 9 minuter och 51 sekunder | 22 mil |
Gällivare C–Luleå | Norrtåg | 25 % (8 av 32 tåg) | 4 minuter och 19 sekunder | 19 mil |
Haparanda–Luleå | Norrtåg | 20 % (25 av 124 tåg) | 2 minuter och 58 sekunder | 9 mil |

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till stationerna i Norrbottens län.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Norrbottens län.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.
Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.
Ladda ner i fler format
- Mindre karta, färre detaljer, 800 px: pngwebpjpg
- Mindre karta, färre detaljer, 1600 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 1280 px: pngwebpjpg
- Större karta, fler detaljer, 2560 px: pngwebpjpg
- Med ram: pngwebpjpg
- 4:3: pngwebpjpg
- 16:9: pngwebpjpg
- 4:3, originalformat med padding: pngwebpjpg
- 16:9, originalformat med padding: pngwebpjpg
Kopiera koordinater till egna kartverktyg:
Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:
Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.
Tid | Senaste meddelande om händelsen |
---|---|
2 juni 19.24–23.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel i Åstorp |
4 juni 19.23–19 juni 23.00 | Det är ändringar i tågtrafiken på grund av ett planerat banarbete |
5 juni 10.39–11 juli 15.00 | Det är ändringar i tågtrafiken mellan Umeå-Hällnäs på grund av ett planerat banarbete |
5 juni 11.49–14.10 | Stopp i tågtrafiken mellan Björkliden och Abisko på grund av spårfel |
13 juni 11.59–14 juni 7.00 | Stopp i tågtrafiken mellan Gällivare och Boden sedan kl 12 |
13 juni 18.39–23.00 | Förseningar i tågtrafiken på grund av stillastående tåg med fordonsfel mellan Uppsala C och Knivsta |