Ett av åtta tåg vid Nyköping C var sent i juni

Nyköpings kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid Nyköping C förra månaden.

Av drygt 800 tåg som passerade Nyköping C i juni var 105 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Tolv procent kan jämföras med 13 procent månaden innan, och åtta procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Dagen med flest sena tåg var torsdag den 26 juni, när 43 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 240 (Mälartåg), mellan Norrköping C och Stockholm C, som var 2 timmar sent när det nådde Nyköping C klockan 19.141 torsdag den 26:e.

Störst andel förseningar under juni drabbades Mälartågen mellan Stockholm C och Norrköping C av. 13 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Norrköping C–Stockholm CMälartåg13 %
(101 av 776 tåg)
3 minuter och 19 sekunder13 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg4 %
(3 av 72 tåg)
1 minut och 38 sekunder9 mil
Förseningar per avgångsstation
Karta över förseningar vid olika avgångsstationer.

Andel försenade tåg från olika avgångsstationer till Nyköping C.
🟥 >10 procent
🟨 5–10 procent
🟩 <5 procent
Som försenat räknas ett tåg när det varit minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Nyköpings kommun.
Här visas stationer med fler än tio avgångar under månaden.

Kartdata från Mapbox, Newsworthy, OpenStreetMap och Trafikverket. Uppgifter om sträckor med passagerartrafik från jarnvag.net.

Ladda ner i fler format

Kopiera koordinater till egna kartverktyg:

Ladda ner koordinater till egna kartverktyg:

Så kopierar du våra grafer till egna CMS eller egna grafverktyg: www.newsworthy.se/kopiera-tabeller-och-grafer.

Händelser som kan ha påverkat trafiken vid Nyköping C under juni
TidSenaste meddelande om händelsen
28 maj 23.30–2 juni 5.30Från 29/5 till 2/6 natt och tidig morgon är tågtrafiken mellan Nyköping och Norrköping ersatt med buss
2 juni 22.40–0.30Tågtrafiken återupptas mellan Sösdala och Höör efter tidigare trafikstopp orsakat av en viltolycka
4 juni 3.47–10.00Förseningar i tågtrafiken på grund av elfel mellan Vagnhärad och Nyköpings C
10 juni 21.13–22.15Stopp i tågtrafiken mellan Södertälje syd och Vagnhärad sedan kl 21:15 på grund av ett tillbud
12 juni 12.30–15.30Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel i Nyköping
13 juni 12.09–13.50Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Nyköping
14 juni 10.29–17.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel vid Nyköping C
16 juni 18.44–19.30Förseningar i tågtrafiken på grund av tidigare stopp på grund av obehöriga i spårområdet mellan Årstaberg-Stockholm City /Stockholm Central
19 juni 5.45–7.00Trafiken är åter igång vid Nyköping efter tidigare stopp på grund av stillastående tåg
26 juni 13.45–27 juni 6.00Förseningar i tågtrafiken på grund av signalfel mellan Norrköping C och Kolmården/Katrineholm C
26 juni 15.08–17.20Förseningar i tågtrafiken på grund av växelfel vid Nyköping
29 juni 8.10–11.20Förseningar i tågtrafiken på grund av ett elfel mellan Nyköping och Kolmården
Här visas några meddelanden som kan ha påverkat punktligheten för tågen vid Nyköping C under juni. Listan är inte fullständig.

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.