Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Huddinge kommun förra månaden.
Av omkring 13 800 tåg som passerade någon av stationerna i Huddinge kommun i juni var 1 311 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 10 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tio procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och åtta procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av fyra tåg i Huddinge var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var tisdag den 24 juni, när 21 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 2044 (VR Snabbtåg), mellan Göteborg C och Stockholm C, som var 2 timmar och 23 minuter sent när det passerade Huddinge kommun på kvällen måndag den 23:e.
Störst andel förseningar under juni drabbades Mälartågen mellan Uppsala C och Örebro S av. 45 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 45 % (40 av 88 tåg) | 13 minuter och 30 sekunder | 15 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 30 % (39 av 128 tåg) | 7 minuter | 11 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 29 % (41 av 143 tåg) | 9 minuter och 41 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 28 % (38 av 136 tåg) | 6 minuter och 21 sekunder | 38 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 24 % (187 av 787 tåg) | 4 minuter och 24 sekunder | 13 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 18 % (33 av 182 tåg) | 4 minuter och 23 sekunder | 9 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 14 % (98 av 690 tåg) | 3 minuter och 44 sekunder | 8 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 14 % (47 av 339 tåg) | 3 minuter och 44 sekunder | 27 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 13 % (62 av 467 tåg) | 3 minuter och 53 sekunder | 17 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 13 % (7 av 54 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 5 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 13 % (11 av 85 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 13 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 11 % (4 av 37 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 17 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 9 % (5 av 56 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 6 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 9 % (285 av 3 339 tåg) | 1 minut och 53 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (2 av 24 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 3 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 8 % (64 av 789 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 7 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 7 % (10 av 135 tåg) | 1 minut och 35 sekunder | 9 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (2 av 27 tåg) | 30 sekunder | 7 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (78 av 1 120 tåg) | 1 minut och 11 sekunder | 7 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 7 % (33 av 475 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (52 av 809 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 6 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (70 av 1 331 tåg) | 58 sekunder | 8 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (85 av 1 858 tåg) | 49 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 28 tåg) | 19 sekunder | 3 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 74 tåg) | 27 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 49 tåg) | 23 sekunder | 5 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 60 tåg) | 33 sekunder | 4 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 1 % (1 av 78 tåg) | 15 sekunder | 4 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 104 tåg) | 9 sekunder | 5 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 32 tåg) | 14 sekunder | 7 mil |
Flemingsberg–Märsta | SL Pendeltåg, 41 | 0 % (0 av 23 tåg) | 18 sekunder | 5 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 63 tåg) | 9 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 45 tåg) | 17 sekunder | 2 mil |