Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms kommun förra månaden.
Av omkring 17 300 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms kommun i juni var 2 343 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 14 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
14 procent kan jämföras med 16 procent månaden innan, och 14 procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Sju av tio tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 16 juni, när 26 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 11 timmar och 58 minuter sent när det passerade Stockholms kommun på kvällen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 90 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 90 % (19 av 21 tåg) | 2 timmar, 28 minuter och 31 sekunder | 81 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 56 % (14 av 25 tåg) | 17 minuter och 14 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 49 % (179 av 364 tåg) | 20 minuter och 32 sekunder | 51 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 49 % (23 av 47 tåg) | 31 minuter och 38 sekunder | 42 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 47 % (41 av 87 tåg) | 14 minuter och 12 sekunder | 15 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (12 av 27 tåg) | 15 minuter och 13 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 43 % (173 av 402 tåg) | 7 minuter och 35 sekunder | 13 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (12 av 31 tåg) | 20 minuter och 37 sekunder | 42 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 39 % (53 av 137 tåg) | 7 minuter och 23 sekunder | 38 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (29 av 75 tåg) | 11 minuter och 46 sekunder | 27 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 34 % (10 av 29 tåg) | 8 minuter och 14 sekunder | 30 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 34 % (127 av 371 tåg) | 10 minuter och 39 sekunder | 40 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 34 % (41 av 121 tåg) | 8 minuter | 11 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 33 % (7 av 21 tåg) | 20 minuter och 37 sekunder | 26 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 32 % (8 av 25 tåg) | 10 minuter och 36 sekunder | 26 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 32 % (30 av 94 tåg) | 10 minuter och 50 sekunder | 51 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 30 % (25 av 82 tåg) | 7 minuter och 33 sekunder | 9 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 30 % (41 av 136 tåg) | 7 minuter | 20 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 29 % (14 av 48 tåg) | 9 minuter och 34 sekunder | 53 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 28 % (53 av 188 tåg) | 9 minuter och 26 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 27 % (80 av 300 tåg) | 6 minuter och 36 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 26 % (41 av 160 tåg) | 6 minuter och 39 sekunder | 34 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 22 % (24 av 111 tåg) | 3 minuter och 42 sekunder | 17 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 20 % (69 av 339 tåg) | 4 minuter och 46 sekunder | 27 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 20 % (5 av 25 tåg) | 8 minuter och 38 sekunder | 46 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 19 % (45 av 233 tåg) | 5 minuter och 38 sekunder | 17 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 18 % (121 av 679 tåg) | 4 minuter och 24 sekunder | 8 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 17 % (8 av 46 tåg) | 10 minuter och 22 sekunder | 73 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 17 % (7 av 41 tåg) | 4 minuter och 34 sekunder | 13 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 14 % (9 av 63 tåg) | 2 minuter och 38 sekunder | 9 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 12 % (5 av 41 tåg) | 1 minut och 32 sekunder | 17 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 11 % (6 av 54 tåg) | 1 minut och 13 sekunder | 5 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 11 % (87 av 800 tåg) | 1 minut och 57 sekunder | 7 mil |
Kallhäll–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43X | 10 % (15 av 146 tåg) | 1 minut och 18 sekunder | 2 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 10 % (332 av 3 351 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 5 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 10 % (50 av 521 tåg) | 1 minut och 22 sekunder | 6 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 9 % (5 av 56 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (2 av 24 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 3 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (37 av 479 tåg) | 1 minut och 25 sekunder | 4 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 8 % (45 av 591 tåg) | 1 minut och 43 sekunder | 6 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (21 av 286 tåg) | 2 minuter och 11 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 7 % (59 av 816 tåg) | 1 minut och 6 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (77 av 1 122 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 6 % (7 av 123 tåg) | 1 minut | 9 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (75 av 1 336 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 8 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (97 av 1 871 tåg) | 59 sekunder | 4 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 5 % (3 av 66 tåg) | 1 minut och 2 sekunder | 6 mil |
Flemingsberg–Märsta | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 23 tåg) | 20 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 27 tåg) | 29 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 28 tåg) | 27 sekunder | 3 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (1 av 32 tåg) | 26 sekunder | 7 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 74 tåg) | 24 sekunder | 3 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 2 % (1 av 44 tåg) | 24 sekunder | 3 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 49 tåg) | 16 sekunder | 5 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 2 % (3 av 150 tåg) | 15 sekunder | 4 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 1 % (1 av 78 tåg) | 15 sekunder | 4 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 104 tåg) | 13 sekunder | 5 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 0 % (0 av 27 tåg) | 18 sekunder | 53 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 27 tåg) | 13 sekunder | 4 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 61 tåg) | 20 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 27 tåg) | 1 sekund | 2 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 63 tåg) | 3 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 45 tåg) | 21 sekunder | 2 mil |