Ett av åtta tåg i Södertälje var sent i juni

Södertälje kommun Järnväg
Järnvägsspår

Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Södertälje kommun förra månaden.

Av omkring 9 400 tåg som passerade någon av stationerna i Södertälje kommun i juni var 1 078 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 11 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.

Elva procent kan jämföras med tolv procent månaden innan, och tio procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.

Sex av tio tåg i Södertälje var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 25 juni, när 25 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 638 (SJ Snabbtåg), mellan Oslo S och Stockholm C, som var 5 timmar och 8 minuter sent när det passerade Södertälje kommun på kvällen måndag den 23:e.

Störst andel förseningar under juni drabbades Mälartågen mellan Uppsala C och Örebro S av. 45 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).

Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.

Försenade tåg per sträcka
Sträcka (båda håll)Bolag/tågtypAndel sena tågGenomsnittlig förseningAvstånd
Uppsala C–Örebro SMälartåg45 %
(40 av 88 tåg)
12 minuter och 55 sekunder15 mil
Köpenhamn H–Stockholm CSnälltåget44 %
(11 av 25 tåg)
15 minuter och 31 sekunder52 mil
Malmö C–Stockholm CSJ Snabbtåg38 %
(45 av 117 tåg)
20 minuter och 36 sekunder51 mil
Malmö C–Stockholm CSnälltåget38 %
(10 av 26 tåg)
14 minuter och 5 sekunder51 mil
Oslo S–Stockholm CSJ Snabbtåg38 %
(18 av 47 tåg)
27 minuter och 54 sekunder42 mil
Arboga station–Uppsala CMälartåg30 %
(39 av 128 tåg)
6 minuter och 26 sekunder11 mil
Oslo S–Stockholm CSJ InterCity29 %
(9 av 31 tåg)
19 minuter och 19 sekunder42 mil
Linköping C–LjusdalSJ InterCity29 %
(39 av 136 tåg)
6 minuter och 18 sekunder38 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ InterCity29 %
(6 av 21 tåg)
19 minuter och 37 sekunder26 mil
Norrköping C–Stockholm CMälartåg22 %
(173 av 786 tåg)
4 minuter och 9 sekunder13 mil
Göteborg C–Stockholm CSJ Snabbtåg21 %
(23 av 111 tåg)
8 minuter och 13 sekunder40 mil
Eskilstuna C–Stockholm CMälartåg20 %
(36 av 182 tåg)
4 minuter och 23 sekunder9 mil
Karlstad C–Stockholm CSJ Snabbtåg17 %
(4 av 23 tåg)
5 minuter och 42 sekunder26 mil
Gävle C–Linköping CSJ InterCity14 %
(48 av 338 tåg)
3 minuter och 32 sekunder27 mil
Eskilstuna C–Uppsala CMälartåg14 %
(98 av 691 tåg)
3 minuter och 34 sekunder8 mil
Hallsbergs station–Stockholm CMälartåg14 %
(66 av 467 tåg)
3 minuter och 58 sekunder17 mil
Linköping C–Stockholm CSJ InterCity14 %
(5 av 37 tåg)
2 minuter och 31 sekunder17 mil
Stockholm C–Vingåkers stationMälartåg11 %
(9 av 84 tåg)
2 minuter och 54 sekunder13 mil
Märsta–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 418 %
(280 av 3 307 tåg)
1 minut och 53 sekunder5 mil
Nyköping C–Stockholm CMälartåg7 %
(10 av 135 tåg)
1 minut och 36 sekunder9 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 406 %
(63 av 1 098 tåg)
1 minut och 10 sekunder7 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 414 %
(1 av 24 tåg)
26 sekunder3 mil
Stockholm City–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 404 %
(1 av 28 tåg)
1 minut och 2 sekunder3 mil
Järna–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 483 %
(3 av 118 tåg)
21 sekunder1 mil
Gnesta station–Södertälje CentrumSL Pendeltåg, 482 %
(23 av 1 104 tåg)
31 sekunder2 mil
Märsta–ÖstertäljeSL Pendeltåg, 412 %
(1 av 51 tåg)
12 sekunder5 mil
Södertälje Centrum–Uppsala CSL Pendeltåg, 410 %
(0 av 27 tåg)
20 sekunder7 mil

Lokal, datadriven journalistik

Newsworthy är en nyhetssajt som gör lokal journalistik baserat på data. Vi är datajournalister som analyserar och tolkar världen på siffror, snarare än tyckande.

Allt vi gör sker ur ett lokalt perspektiv. Alla artiklar lokalanpassas ner på kommun- och länsnivå.