Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Stockholms län förra månaden.
Av omkring 20 600 tåg som passerade någon av stationerna i Stockholms län i juni var 2 368 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 12 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Tolv procent kan jämföras med 14 procent månaden innan, och tolv procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Två av tre tåg i Stockholm var pendeltåg, och bland dem var fyra procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 25 juni, när 24 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 11 timmar och 58 minuter sent när det passerade Stockholms län på kvällen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 90 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 90 % (19 av 21 tåg) | 2 timmar, 28 minuter och 31 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 48 % (175 av 364 tåg) | 20 minuter och 12 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (12 av 27 tåg) | 14 minuter och 43 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (11 av 25 tåg) | 16 minuter och 23 sekunder | 52 mil |
Uppsala C–Örebro S | Mälartåg | 43 % (40 av 92 tåg) | 12 minuter och 43 sekunder | 15 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 43 % (20 av 47 tåg) | 29 minuter och 46 sekunder | 42 mil |
Oslo S–Stockholm C | SJ InterCity | 39 % (12 av 31 tåg) | 19 minuter och 58 sekunder | 42 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 34 % (125 av 371 tåg) | 10 minuter och 29 sekunder | 40 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ InterCity | 33 % (7 av 21 tåg) | 20 minuter och 7 sekunder | 26 mil |
Linköping C–Ljusdal | SJ InterCity | 32 % (45 av 139 tåg) | 6 minuter och 38 sekunder | 38 mil |
Arboga station–Uppsala C | Mälartåg | 30 % (39 av 128 tåg) | 6 minuter och 51 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Stockholm C | VR Snabbtåg | 30 % (56 av 188 tåg) | 9 minuter och 33 sekunder | 40 mil |
Göteborg C–Stockholm C | SJ Regional | 29 % (87 av 301 tåg) | 6 minuter och 25 sekunder | 40 mil |
Stockholm C–Umeå C | SJ Snabbtåg | 28 % (26 av 94 tåg) | 9 minuter och 35 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Stockholm C | Mälartåg | 25 % (199 av 787 tåg) | 4 minuter och 29 sekunder | 13 mil |
Karlstad C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 24 % (6 av 25 tåg) | 9 minuter och 59 sekunder | 26 mil |
Ljusdal–Stockholm C | SJ InterCity | 23 % (11 av 47 tåg) | 5 minuter och 1 sekund | 30 mil |
Mora C–Stockholm C | SJ InterCity | 21 % (32 av 149 tåg) | 7 minuter och 33 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C | Mälartåg | 21 % (39 av 184 tåg) | 4 minuter och 38 sekunder | 9 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | SJ Regional | 21 % (23 av 111 tåg) | 3 minuter och 28 sekunder | 17 mil |
Stockholm C–Sundsvall C | SJ Snabbtåg | 21 % (33 av 160 tåg) | 5 minuter och 34 sekunder | 34 mil |
Stockholm C–Östersund C | SJ Snabbtåg | 20 % (5 av 25 tåg) | 8 minuter och 43 sekunder | 46 mil |
Duved–Stockholm C | SJ InterCity | 17 % (17 av 98 tåg) | 5 minuter och 12 sekunder | 53 mil |
Gävle C–Linköping C | SJ InterCity | 16 % (54 av 342 tåg) | 3 minuter och 57 sekunder | 27 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C | Mälartåg | 15 % (107 av 692 tåg) | 3 minuter och 52 sekunder | 8 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C | Mälartåg | 15 % (69 av 467 tåg) | 4 minuter och 7 sekunder | 17 mil |
Falun C–Stockholm C | SJ InterCity | 15 % (40 av 271 tåg) | 4 minuter och 16 sekunder | 20 mil |
Luleå–Stockholm C | SJ Nattåg | 13 % (6 av 46 tåg) | 9 minuter och 33 sekunder | 73 mil |
Stockholm C–Vingåkers station | Mälartåg | 13 % (11 av 85 tåg) | 3 minuter och 17 sekunder | 13 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 12 % (5 av 41 tåg) | 1 minut och 31 sekunder | 17 mil |
Bro–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 11 % (6 av 54 tåg) | 1 minut och 16 sekunder | 5 mil |
Linköping C–Stockholm C | SJ InterCity | 11 % (4 av 37 tåg) | 2 minuter och 19 sekunder | 17 mil |
Tumba–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 10 % (83 av 800 tåg) | 1 minut och 55 sekunder | 7 mil |
Märsta–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 10 % (328 av 3 359 tåg) | 2 minuter och 2 sekunder | 5 mil |
Gävle C–Stockholm C | SJ InterCity | 10 % (4 av 42 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 16 mil |
Kallhäll–Älvsjö | SL Pendeltåg, 43X | 9 % (13 av 146 tåg) | 1 minut och 14 sekunder | 2 mil |
Kallhäll–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43X | 9 % (46 av 521 tåg) | 1 minut och 38 sekunder | 6 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (2 av 24 tåg) | 1 minut och 7 sekunder | 3 mil |
Tumba–Upplands Väsby | SL Pendeltåg, 41 | 8 % (37 av 479 tåg) | 1 minut och 26 sekunder | 4 mil |
Nyköping C–Stockholm C | Mälartåg | 7 % (10 av 135 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 9 mil |
Nynäshamn–Sollentuna | SL Pendeltåg, 42 | 7 % (4 av 56 tåg) | 1 minut och 36 sekunder | 6 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 7 % (76 av 1 124 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 6 % (53 av 816 tåg) | 1 minut och 4 sekunder | 6 mil |
Uppsala C–Älvsjö | SL Pendeltåg, 40 | 6 % (18 av 286 tåg) | 2 minuter och 9 sekunder | 7 mil |
Stockholm C–Västerås C | SJ Regional | 6 % (8 av 133 tåg) | 58 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Uppsala C | Mälartåg | 6 % (68 av 1 229 tåg) | 1 minut och 8 sekunder | 6 mil |
Bålsta station–Nynäshamn | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (69 av 1 338 tåg) | 1 minut och 1 sekund | 8 mil |
Kungsängen–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 5 % (87 av 1 871 tåg) | 56 sekunder | 4 mil |
Flemingsberg–Märsta | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 23 tåg) | 31 sekunder | 5 mil |
Södertälje Centrum–Uppsala C | SL Pendeltåg, 41 | 4 % (1 av 27 tåg) | 28 sekunder | 7 mil |
Stockholm City–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 40 | 4 % (1 av 28 tåg) | 32 sekunder | 3 mil |
Stockholm City–Uppsala C | SL Pendeltåg, 40 | 3 % (2 av 66 tåg) | 46 sekunder | 6 mil |
Spånga–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 3 % (2 av 74 tåg) | 25 sekunder | 3 mil |
Järna–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 3 % (3 av 118 tåg) | 21 sekunder | 1 mil |
Märsta–Stockholm City | SL Pendeltåg, 41 | 2 % (1 av 44 tåg) | 16 sekunder | 3 mil |
Gnesta station–Södertälje Centrum | SL Pendeltåg, 48 | 2 % (23 av 1 104 tåg) | 31 sekunder | 2 mil |
Nynäshamn–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 2 % (1 av 49 tåg) | 22 sekunder | 5 mil |
Sollentuna–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 42 | 1 % (1 av 78 tåg) | 15 sekunder | 4 mil |
Märsta–Östertälje | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 105 tåg) | 9 sekunder | 5 mil |
Märsta–Älvsjö | SL Pendeltåg, 41 | 1 % (1 av 150 tåg) | 14 sekunder | 4 mil |
Bålsta station–Jakobsberg | SL Pendeltåg, 43 | 1 % (1 av 161 tåg) | 12 sekunder | 2 mil |
Duved–Stockholm C | SJ Nattåg | 0 % (0 av 27 tåg) | 17 sekunder | 53 mil |
Uppsala C–Östertälje | SL Pendeltåg, 40 | 0 % (0 av 33 tåg) | 19 sekunder | 7 mil |
Bålsta station–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 27 tåg) | 16 sekunder | 4 mil |
Handen–Kallhäll | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 61 tåg) | 23 sekunder | 4 mil |
Kungsängen–Stockholm City | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 27 tåg) | 6 sekunder | 2 mil |
Nynäshamn–Spånga | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 63 tåg) | 36 sekunder | 5 mil |
Stockholm City–Västerhaninge | SL Pendeltåg, 43 | 0 % (0 av 45 tåg) | 17 sekunder | 2 mil |