Andelen sena tåg vid stationerna i Kronobergs län steg förra månaden, till den högsta noteringen sedan juni i fjol.
Av omkring 3 900 tåg som passerade någon av stationerna i Kronobergs län i juni var 676 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 17 procent, en bra bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
Så hög har andelen förseningar inte varit sedan juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Tre av tio tåg i Kronoberg var pendeltåg, och bland dem var fem procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var måndag den 16 juni, när 32 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 10 timmar och 7 minuter sent när det passerade Kronobergs län på eftermiddagen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 90 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 90 % (19 av 21 tåg) | 1 timme, 59 minuter och 43 sekunder | 81 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 54 % (14 av 26 tåg) | 19 minuter och 7 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 45 % (17 av 38 tåg) | 8 minuter och 27 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 44 % (18 av 41 tåg) | 10 minuter och 3 sekunder | 52 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 35 % (240 av 691 tåg) | 12 minuter och 36 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 29 % (12 av 41 tåg) | 7 minuter och 20 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Växjö | Öresundståg | 28 % (77 av 274 tåg) | 5 minuter och 37 sekunder | 19 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 19 % (23 av 124 tåg) | 4 minuter och 36 sekunder | 24 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H | Öresundståg | 17 % (97 av 565 tåg) | 3 minuter och 40 sekunder | 26 mil |
Svågertorp–Älmhult | Pågatågen Exp | 14 % (5 av 36 tåg) | 2 minuter och 57 sekunder | 13 mil |
Göteborg C–Kalmar C | SJ Regional | 13 % (16 av 127 tåg) | 4 minuter | 29 mil |
Hässleholm–Växjö | Krösatågen | 8 % (45 av 557 tåg) | 2 minuter och 15 sekunder | 10 mil |
Alvesta–Värnamo | Krösatågen | 7 % (6 av 82 tåg) | 1 minut och 12 sekunder | 4 mil |
Nässjö C–Växjö | Krösatågen | 7 % (3 av 41 tåg) | 1 minut och 5 sekunder | 9 mil |
Hässleholm–Markaryd | Pågatågen | 6 % (18 av 295 tåg) | 1 minut och 15 sekunder | 4 mil |
Kalmar C–Växjö | Krösatågen | 6 % (2 av 36 tåg) | 2 minuter och 27 sekunder | 10 mil |
Värnamo–Växjö | Krösatågen | 4 % (12 av 325 tåg) | 1 minut och 24 sekunder | 6 mil |
Jönköping C–Växjö | Krösatågen | 3 % (15 av 464 tåg) | 1 minut och 23 sekunder | 11 mil |
Kalmar C–Växjö | Öresundståg | 0 % (0 av 34 tåg) | 35 sekunder | 10 mil |