Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Hässleholms kommun förra månaden.
Av omkring 6 900 tåg som passerade någon av stationerna i Hässleholms kommun i juni var 1 019 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 15 procent, en bit över den nationella målsättningen som säger att inte mer än fem procent av tågen ska vara sena.
15 procent kan jämföras med elva procent månaden innan, och 20 procent i juni 2024. Siffrorna bygger på realtidsinformation om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy löpande samlar in.
Fyra av fem tåg i Hässleholm var pendeltåg, och bland dem var nio procent mer än fem minuter sena.

Dagen med flest sena tåg var onsdag den 4 juni, när 30 procent av tågen var mer än fem minuter försenade vid ankomst. Det enskilt mest försenade tåget var tåg 13472 (SJ EuroNight), mellan Berlin Gesundbrunnen och Stockholm C, som var 8 timmar och 43 minuter sent när det passerade Hässleholms kommun på eftermiddagen söndag den 15:e. Det senaste stationsmeddelandet vi sparat från det tåget löd: Fordonsfel.
Störst andel förseningar under juni drabbades SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin Gesundbrunnen av. 95 procent av de tågen var mer än fem minuter sena (då har vi bara tittat på sträckor med regelbunden trafik).
Generellt är förseningarna minst på korta sträckor och störst på längre sträckor – allra störst är de på de internationella nattågen till kontinenten. Till undantagen hör pendeltågstrafiken runt Stockholm, som har relativt stora förseningar i relation till de små avstånden.
Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
---|---|---|---|---|
Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 95 % (20 av 21 tåg) | 1 timme, 50 minuter och 9 sekunder | 81 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 39 % (16 av 41 tåg) | 8 minuter och 56 sekunder | 52 mil |
Hässleholm–Svågertorp | Pågatågen Exp | 39 % (14 av 36 tåg) | 6 minuter och 2 sekunder | 8 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 36 % (246 av 690 tåg) | 12 minuter och 50 sekunder | 51 mil |
Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 31 % (8 av 26 tåg) | 19 minuter och 46 sekunder | 51 mil |
Köpenhamn H–Växjö | Öresundståg | 29 % (76 av 266 tåg) | 5 minuter och 24 sekunder | 19 mil |
Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 26 % (9 av 35 tåg) | 6 minuter och 29 sekunder | 51 mil |
Kalmar C–Köpenhamn H | Öresundståg | 23 % (129 av 550 tåg) | 4 minuter och 42 sekunder | 26 mil |
Kristianstad C–Köpenhamn H | Öresundståg | 21 % (24 av 114 tåg) | 5 minuter och 8 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 19 % (23 av 124 tåg) | 4 minuter och 52 sekunder | 24 mil |
Hässleholm–Köpenhamn H | Öresundståg | 18 % (13 av 71 tåg) | 4 minuter och 29 sekunder | 9 mil |
Karlskrona C–Köpenhamn H | Öresundståg | 18 % (169 av 929 tåg) | 3 minuter och 48 sekunder | 20 mil |
Hässleholm–Trelleborgs station | Pågatågen | 17 % (14 av 84 tåg) | 3 minuter och 10 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Älmhult | Pågatågen Exp | 11 % (4 av 36 tåg) | 1 minut och 52 sekunder | 5 mil |
Svågertorp–Älmhult | Pågatågen Exp | 10 % (5 av 49 tåg) | 2 minuter och 24 sekunder | 13 mil |
Hyllie–Kristianstad C | Pågatågen | 7 % (4 av 57 tåg) | 1 minut och 34 sekunder | 9 mil |
Helsingborg C–Kristianstad C | Pågatågen | 7 % (20 av 288 tåg) | 1 minut och 19 sekunder | 9 mil |
Kristianstad C–Trelleborgs station | Pågatågen | 7 % (70 av 1 016 tåg) | 1 minut och 41 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Växjö | Krösatågen | 7 % (36 av 533 tåg) | 1 minut och 27 sekunder | 10 mil |
Hässleholm–Kristianstad C | Pågatågen | 6 % (7 av 124 tåg) | 1 minut och 17 sekunder | 3 mil |
Hässleholm–Markaryd | Pågatågen | 5 % (28 av 592 tåg) | 1 minut och 9 sekunder | 4 mil |
Helsingborg C–Hässleholm | Pågatågen | 4 % (50 av 1 119 tåg) | 50 sekunder | 7 mil |
Kristianstad C–Svågertorp | Pågatågen | 0 % (0 av 24 tåg) | 32 sekunder | 9 mil |